Przejdź do
centrowanie koła

Centrowanie koła rowerowego – jak się to robi?

Masz nasmarowany łańcuch, wyregulowane przerzutki, ale czujesz, że jeździ Ci się ciężej niż zwykle? Możliwe, że jest tu konieczne centrowanie koła. W poniższym tekście pokażemy Ci, jak się za to zabrać — zrobić to samodzielnie bez oddawania dwukołowca do serwisu rowerowego.

Centrowanie koła rowerowego — zestaw potrzebnych narzędzi

Zanim wykonasz jakiekolwiek działania, może się okazać, że wizyta w sklepie z częściami rowerowymi będzie koniecznością. Jeśli nie miałeś dotychczas styczności z centrowaniem, to pewnie nie masz poszczególnych narzędzi. Oto ich lista:

  • Centrownica:choć ten element nie jest obowiązkowym akcesorium podczas centrowania kół rowerowych, to znacząco ułatwia całą pracę. Jeśli dużo jeździsz na rowerze, warto w nią zainwestować.
  • Klucz do szprych: narzędziem, bez którego nie obejdzie się przy centrowaniu koła rowerowego, jest klucz. Pamiętaj, aby wybrać taki, który pasuje do nypli w Twoim kole.
  • Olej: może się przydać, gdy doszło do zapieczenia nypli. Wtedy obecność oleju ułatwi Ci ich odkręcanie lub dokręcanie.

Ważna uwaga: pod żadnym pozorem nie szukaj zamienników dla klucza do szprych — nie korzystaj z obcęgów czy też kombinerek. Najpewniej w ten sposób tylko uszkodzisz nypel.

Jeśli chcesz postawić na fachowe centrowanie koła w rowerze, możesz sięgnąć po centrownicę, w której możesz sprawdzić specjalnymi miernikami ustawienie koła w sposób precyzyjny.

Na czym tak naprawdę centrowanie kół rowerowych polega?

Każdy wie mniej więcej, czym objawia się scentrowane koło w rowerze. Ale już nie każdy rozumie istotę tego zjawiska. W związku z tym w pierwszej kolejności wytłumaczymy, na czym polega cały problem.

O scentrowanym kole możemy mówić w dwóch przypadkach:

  • Gdy w kole w występuje bicie boczne;
  • Gdy dochodzi do bicia pionowego (ten rodzaj uszkodzenia koła wymaga nieco bardziej zaawansowanego podejście i przydatne mogą okazać się dodatkowe narzędzia);

Każdy rodzaj awarii wymaga nieco innego podejścia. Poniżej prezentujemy, jak można łatwo wycentrować koła w rowerze, gdy biją na boki.

Może Cię zainteresować: Jak zamontować tylną przerzutkę?

Centrowanie koła — instrukcja krok po kroku dla początkujących

Wykonanie poniższych kroków sprawi, że łatwo i szybko poradzisz sobie ze scentrowanym kołem. A zatem do dzieła.

Przyjmijmy, że Twoje koło bije w prawą stronę. Oznacza to, że musisz poluzować szprychy zmierzające od piasty do prawej stronie obręczy. Tym samym będziemy musieli sprawić, aby poluzować nieco właśnie te szprychy — to ich napięcie sprawia, że koło rowerowe przesuwa się w kierunku prawej strony. Jeżeli chodzi o szprychy biegnące do lewej strony, tutaj luzujemy szprychy.

Pamiętaj, że kluczem do skutecznego centrowania kół rowerowych jest odpowiednie ułożenie ich — niezależnie, czy korzystasz z profesjonalnych narzędzi, czy też robisz to metodą chałupniczą.

  1. Umieszczenie koła w centrownicy: w pierwszej kolejności należy ściągnąć koło z roweru i umieścić je między ramionami centrownicy. Dobrze by było, gdybyś ściągnął z koła oponę wraz z dętką. W końcu opona także wywiera nacisk na obręcz — może to utrudniać przeprowadzenie dokładnego wycentrowania koła.
  2. Wykonywanie obrotów koła na centrownicy: gdy już umieścisz koło w centrownicy, przychodzi czas, aby sprawdzić, w którym miejscu dochodzi do największego bicia o pręty pomiarowe zamontowane w centrownicy.
  3. Poprawa naciągu szprych: w miejscach, w których zauważysz, że obręcz ociera o pręt centrownicy, musisz odkręcić i dokręcić konkretne nyple. Jako że omawiamy sytuację, w której koło jest skrzywione w prawo, wobec tego odkręcisz nyple biegnące do prawej strony, zaś dokręcisz te, które biegną na lewo.

Gdy nie masz pod ręką centrownicy…

Wspomnieliśmy już na początku, że da się wycentrować koło bez używania centrownicy. Podpowiemy Ci, jak to zrobić bez tego przyrządu.

W poniższym przykładzie również zakładamy, że problem Twojego koła dotyczy skrzywienia bocznego — obręcz ociera o prawy klocek hamulcowy — lub jeśli masz hamulce tarczowe, widać wyraźnie, że ma skłonność do przemieszczania na prawą stronę.

W takim wypadku musisz zadbać o kilka kwestii:

  1. Ściągnij koło z roweru i upewnij się, że opona nie jest mocno napompowana. Przyjmijmy, że wartość około 2 barów będzie optymalna.
  2. Sprawdź napięcie każdej szprychy. Jeśli okaże się, że nie jesteś w stanie wykonać obrotu kluczem, dokręcając szprychę — spróbuj ją poluzować o mniej więcej pół obrotu.
  3. Umieść rower na czymś w rodzaju statywu — możesz go podwiesić do sufitu. A jeśli nie masz odpowiednich warunków, zwyczajnie postaw go do góry nogami.
  4. Teraz — idąc od wentyla — zacznij odkręcanie wszystkich nypli biegnących na prawą stronę o ćwierć obrotu (maksymalnie o pół). Analogicznie, jeżeli chodzi o nyple biegnące do drugiej strony obręczy, je odkręcaj także o ćwierć obrotu.
  5. Polecamy Ci, abyś etapami dokręcał i odkręcał nyple. Gdy dokręcisz i odkręcisz sąsiadujące szprychy, wykonaj obrót koła — sprawdź, jak zachowuje się ono na centrownicy. Jeśli nadal problem występuje, zabierz się za kolejne szprychy.

Należy pamiętać, że ten sposób jest dość prowizoryczny — efekty nigdy tutaj nie będą tak dobre jak w przypadku korzystania z centrownicy. Tę metodę można określić mianem nieco prowizorycznej, dobrze się sprawdzi, gdy skrzywienie wystąpiło podczas jazdy — nie masz jak skontaktować się z profesjonalnym serwisem rowerowym.

Jaki jest cel centrowania kół rowerowych?

Każde koło rowerowe powinno przebiegać idealnie, zgodnie z osią ramy. W momencie, gdy z jednej strony nie ma równowagi — koło bije na boki, mamy do czynienia ze skrzywieniem. Już dowiedziałeś się wcześniej, że można zapobiec dyskomfortowi podczas jazdy poprzez umiejętny naciąg szprych.

Ile kosztuje centrowanie koła rowerowego?

Zdajemy sobie sprawę, że niekiedy zadanie może okazać się zbyt wymagające. Możesz też nie chcieć inwestować w profesjonalny sprzęt do serwisu kół rowerowych. W takich wypadkach dobrym pomysłem będzie wizyta u doświadczonego mechanika rowerowego — tam nie zapłacisz zbyt dużo za usługę centrowania.

W większości miejsc — gdy chcesz wycentrować koło rowerowe — zapłacisz kilkadziesiąt złotych. Koszt usługi to wydatek rzędu 50 złotych. W końcu cała naprawa nie jest trudnym zadaniem.

Centrowanie koła rowerowego – jak się to robi? [podsumowanie]

Już widzisz, że centrowanie kół rowerowych nie jest wcale takie straszne, jak mogłoby się wydawać. Pamiętaj, aby nie bagatelizować problemu — w końcu rolą odpowiednio dokręconych szprych jest utrzymanie obręczy w prawidłowej pozycji. Tym samym dobry stan techniczny Twoich kół rowerowych.

Bez względu, jakie masz nastawienie do centrowania kół rowerowych, zachęcamy Cię do samodzielnego działania — gdy nabierzesz większej wprawy, cały proces będzie Ci zajmował dosłownie chwilę.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE