Przejdź do

Jaki kufer na bagażnik rowerowy wybrać?

Sobota? To może na rower?

To częsty weekendowy scenariusz, jednak rower elektryczny coraz częściej jest sposobem nie tylko na aktywny wypoczynek. Wraz z coraz większym zakorkowaniem miast ten wygodny środek mikromobilności staje się coraz częściej zamiennikiem samochodu. Nie ma znaczenia, czy to sobota czy środek tygodnia; każdego roku na ulicach widać coraz więcej rowerzystów.

E-bike nigdy nie zastąpi mi samochodu, bo nie mam jak zabrać zakupów – FAŁSZ

Mieszkańcy aglomeracji coraz częściej udają się rowerem do pracy, na uczelnię czy po zakupy. Ekologia, zdrowie i oszczędności (tak pieniędzy, jak i czasu) są ich największymi motywatorami. Przekonują, że rezygnacja ze samochodu wcale nie musi oznaczać drastycznego zmniejszenia powierzchni bagażowej. Co prawda rowerem nie zabierzemy ze sobą już tak dużo, jak w kombi czy sporym SUV-ie – jednak z powodzeniem można większość codziennych sprawunków załatwiać na rowerze.

Torba, kufer czy sakwa na rower? A może po prostu koszyk?

Na rynku jest kilka opcji powiększenia pojemności bagażowej podczas jazdy rowerem i tak naprawdę wybór zależy od nas samych i naszych potrzeb. Jest sporo osób, które zakupy robią częściej ale mniejsze – z powodzeniem wybierają się na nie jedynie z plecakiem. Plecak czy torba to rozwiązanie uniwersalne, które zawsze możemy mieć ze sobą niezależnie od dodatkowej powierzchni bagażnikowej na rowerze.

Spędzając jednak na rowerze większość dnia – jadąc rano do pracy, a wracając zatrzymujemy się w kilku sklepach – zdecydowanie warto mieć trochę miejsca bagażowego. Zanim zdecydujemy się na konkretne rozwiązanie, zadajmy sobie pytanie, gdzie jeździmy najczęściej i co potrzebujemy przewozić.

ABC bikepackingu

Torby i różnego rodzaju sakwy cieszą się tak dużym zainteresowaniem, że jako akcesoria zyskały nawet w ostatnich latach własną nazwę grupy produktowej: bikepacking. Dostępny na polskim rynku bikepacking obejmuje:

  • drobne podsiodłowe torebki, sakwy, saszetki na drobiazgi do roweru
  • koszyki na kierownicę
  • sakwy montowane na bagażniku (tylne sakwy rowerowe)
  • kufry : model na uchwytach (do rowerów bez bagażnika)
  • kufry : model montowany na ramę bagażnika (tzw. smartbox)
  • uchwyty na pompkę rowerową, uchwyty na karimatę
  • przyczepki rowerowe

Wybierz to, czego rzeczywiście potrzebujesz. Ten krótki przewodnik po akcesoriach bikepackingowych powinien ci w tym pomóc.

Torby i małe torebki na klucze do roweru

Małe saszetki na drobiazgi mocowane pod ramą roweru lub siedzeniem, często w dopasowanym kształcie do ramy (trójkąty, trapezy), są idealne do przewożenia kluczy rowerowych czy zestawów naprawczych, mini-apteczki czy też smartfona na króciutkie wyjazdy poza dom – mogą w ten sposób zastąpić nam torebkę czy nerkę.

Każda, nawet najmniejsza torba powinna mieć przynajmniej jakiś stopień wodoszczelności.

Koszyki na kierownicę

Koszyki są odsłonięte, dzięki czemu mamy szybki dostęp do ich zawartości, jednak słabo sprawdzają się jako jedyna przestrzeń bagażowa w rowerze przy codziennych dojazdach – nie ma jak zabezpieczyć zawartości – no, chyba, że będziemy ją wyciągać za każdym razem, gdy pozostawiamy nasz jednoślad na dłużej.

Znakomicie zda natomiast egzamin przy szybkich dojazdach na targ po warzywa czy kwiaty, pamiętajmy przy tym, że mają one bardzo ograniczoną ładowność, często do maksymalnie 2-3 kilogramów. W żaden sposób nie chronią także przed deszczem.

Przyczepki oraz sakwy montowane na bagażniki rowerowe

To najbardziej pakowne rozwiązania, przy czym przyczepki sprawdzą dobrze się w miejskiej rzeczywistości, a sakwy głównie w terenie.

Przyczepki rowerowe

Ich największą zaletą jest olbrzymia pakowność, natomiast wadą zupełnie inny sposób poruszania się rowerem z przyczepką oraz wysoka cena. Przyczepki utrudniają parkowanie i wymuszają na nas zupełnie inny styl jazdy. Jeżeli nie jest to rozwiązanie dla ciebie, a poruszasz się głównie w przestrzeni miejskiej, zdecydowanie przemyśl zakup kufra rowerowego.

Sakwy rowerowe

Sakwy z kolei mają od 20 do nawet 80 litrów pojemności (przy czym optymalna waga nie wpływająca negatywnie na sterowność roweru to 40litrów). Przy obciążaniu sakw warto od wagi maksymalnego obciążenia odjąć wagę samej sakwy, a także sprawdzić maksymalne obciążenie naszego bagażnika rowerowego, które może się znacznie różnić pomiędzy poszczególnymi modelami rowerów. Większość rowerów miejskich ma bagażniki, które można obciążać do 25 kg, więc należy mieć to na uwadze przed zdecydowaniem się na sakwę.

Są idealne na dalekie wyjazdy, maratony rowerowe, w praktyce najczęściej stosowane w rowerach trekkingowych. Oferują nam aż trzy duże zbiorniki bagażowe. Na daleką podróż możemy spokojnie zaopatrzyć się we wszystko, co jest nam potrzebne.

Są jednak miękkie, a więc pakując nasze rzeczy należy mieć na uwadze, by spakować je tak, aby nic się nie wylało, nie zbiło i nie przesuwało. Materiał, z którego wykonana jest sakwa powinien być wodoodporny, jednak w praktyce, aby sakwa była zupełnie wodoodporna na wodę – należy słono zapłacić. Zwykły zamek w sakwach nie chroni też przed profesjonalnymi złodziejami.

Kufry na bagażnik

Jeśli rzadko jeździsz w teren, ale często robisz zakupy rowerem najlepszym wyborem będzie kufer rowerowy. Kufry na bagażnik są odpowiedzią na potrzeby użytkowników rowerów miejskich, którzy potrzebują bezpieczniej przestrzeni bagażowej, która jest w pełni wodoodporna, a przy tym łatwo jest szybko bezpiecznie umiejscowić zakupione rzeczy. Kufry dzięki obudowie z plastiku lub polipropylenowego tworzywa są w 100% wodoodporne.

Mogą być one montowane w dwojaki sposób:

  • na rowerach bez bagażnika: na specjalnych żerdkach i uchwytach
  • mocowanie na bagażniku rowerowym

Największą zaletą kufra jest możliwość zamknięcia na klucz lub kod oraz najwyższe spośród wszystkich innych rozwiązań bezpieczeństwo. W mieście ma to ogromne znaczenie. Standardowa pojemność ładnego, zgrabnego miejskiego kufra to 5-10 litrów, co w zupełności wystarczy na przewiezienie średnich zakupów. Warto pamiętać, że pojemność pojemności nierówna – najlepiej pod kątem ładowności wypadają kufry w formie prostokąta, bez zbędnych żłobień i bez skomplikowanych kształtów. Kufer to także znakomita dodatkowa powierzchnia do użycia elementów odblaskowych.

Ile kosztuje dobry kufer rowerowy?

Zaletą kufra może też być jego cena. Porządny kufer o konkretnej pojemności (10litrów) i maksymalnym obciążeniu (13-15kg) kosztuje do 200zł, więc nie jest to cena bardzo wygórowana za możliwości, jakie wynikają z posiadania tego akcesorium.

Jak wybrać najlepszy kufer rowerowy?

Dobrze wyprofilowany kufer umożliwi włożenie do niego bez żadnego problemu naszego kasku rowerowego, a więc powinien mieć wymiary minimum 40 x 20 x 20 cm. Kufer wykonany z mocnego tworzywa we fabrycznym systemie mocującym jest nie do sforsowania – aby ukraść zawartość kufra czy nawet sam kufer praktycznie złodziej musiałby ukraść całego e-bike’a. Dobry kufer posiada zestaw zapasowych kluczyków w komplecie.

Istotną kwestią jest jego maksymalne obciążenie – uzależnione jest nie tylko od wagi samego kufra, ale i rodzaju mocowania dołączonego do sprzętu w komplecie. Najlepsze kufry dadzą radę przewieźć do 15 kilogramów zawartości i takich z pewnością warto szukać.

Kufry mogą nadać wspaniały, klasyczny styl miejskim rowerom – unikaj więc ofert bez zdjęć kufrów już zamontowanych na rowerach, jeśli dokonujesz zakupów przez internet. Nigdy nie wiesz, czy kształt, który na zdjęciu wydaje się ładny – wciąż taki będzie po zamontowaniu na twojego e-bike’a.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE