Przejdź do
montaz przerzutki

Montaż przerzutki tylnej w rowerze – Poradnik

Przerzutkę tylną w rowerze najczęściej montujemy podczas czyszczenia systemu napędowego lub przy wymianie na nowy model. Choć dla wielu osób montaż może wydawać się skomplikowany, to w rzeczywistości można ten proces przeprowadzić samodzielnie. Poniżej podpowiadamy, jak się za to zabrać.

Narzędzia potrzebne do założenia tylnej przerzutki

Zanim przystąpimy do zadania, warto odpowiednio przygotować stanowisko pracy, aby mieć potrzebne narzędzia pod ręką. Należą do nich:

  • klucz imbusowy (najczęściej 5mm lub 3mm);
  • Śrubokręt płaski;
  • Kombinerki;
  • Stojak montażowy (dla zwiększenia wygody pracy);

Co więcej, gdy już zamontujemy przerzutkę tylną, konieczna będzie jej regulacja przy pomocy śrubokrętu krzyżakowego.

Montaż tylnej przerzutki w 5 krokach

W tym materiale zakładamy, że mamy ściągnięty łańcuch, a stara przerzutka nie jest zamontowana. Aby założyć nową przerzutkę, musimy przejść przez kilka nieskomplikowanych kroków.

Część osób na pewno się ucieszy, bo jeśli nie chcemy demontować łańcucha, to nie ma takiej konieczności.

Przykręcenie śruby mocującej do haka ramy

Wkręcając przerzutkę do haka ramy, możemy na śrubę mocująca zaaplikować symboliczną ilość smaru — takie działanie sprawi, że śruba się w przyszłości nie zapiecze. Do wykonania tego kroku potrzebny będzie klucz imbusowy o średnicy 5 mm.

Należy pamiętać, aby przed montażem dokładnie wyczyścić okolice, w których jest montowany hak przerzutki. Dokręcając śrubę, trzeba zwrócić uwagę na to, czy nastąpiła blokada przerzutki tylnej — zauważymy to w momencie, gdy przerzutka nie będzie miała możliwości przesunięcia w przeciwnym kierunku ramy.

Ważna informacja: dokręcając śrubę montażową trzeba być bardzo ostrożnym, aby została ona równo wkręcona przy zastosowaniu odpowiedniej siły. Przed dokręceniem dobrze jest zajrzeć do instrukcji, aby sprawdzić siłę (wyrażoną w niutonach), z jaką powinna być śruba dokręcona. Warto sięgnąć po klucz z niutonometrem.

Przerzutka tylna w rowerze elektrycznym miejskim Muvike City

Mocowanie linki

W tym kroku istotne jest przepuszczenie linki przez otwór znajdujący się w okolicach korpusu przerzutki. Warto wspomnieć, że linki najlepiej nowe zamontować. Zwłaszcza gdy jeździliśmy długo bez konserwacji roweru, a linki znajdowały się w starych zużytych pancerzach.

Dodatkowo linki warto naoliwić na całej długości pancerza. Takie działanie zapewni płynniejsze przemieszczanie linek w pancerzu, jak również będzie zapobiegać występowaniu rdzy.

Przeprowadzenie łańcucha przez przerzutkę

Musimy mieć pewność, że łańcuch przechodzi po prawidłowym torze przez wózek przerzutki, tj. po górnej części kółka prowadzącego (górnego) i po dolnej części kółka dolnego. Gdy ustawimy prawidłowo łańcuch z tyłu, możemy z drugiej strony przełożyć łańcuch przez przerzutkę przednią.

Na tym etapie możemy już spiąć łańcuch przy użyciu spinki. W kolejnych krokach trzeba zapiąć linkę i wyregulować przerzutkę tylną.

Regulacja przerzutki tylnej

Gdy łańcuch jest założony i biegnie właściwym torem, przychodzi czas na regulację tylnej przerzutki. Aby się przekonać, że takie działanie jest konieczne, wystarczy trochę popedałować na stojaku, jednocześnie zmieniając przerzutki — na pewno zwrócimy uwagę na głośną pracę systemu napędowego i problematyczne przejścia między biegami.

Mimo że ten poradnik odnosi się w całości do przerzutki tylnej, to trzeba pamiętać, że w przypadku przerzutki przedniej równie istotne jest regulowanie jej pracy.

Głównym narzędziem na tym etapie będzie śrubokręt krzyżakowy. Regulacja przerzutki tylnej odbywa się w kilku krokach:

Regulacja śrub ograniczających H i L

Na korpusie przerzutki znajdują się dwie śruby oznaczone literami H i L. Śruba H zapobiega spadaniu łańcucha między kasetę a widelec. Śruba oznaczona literą L zapobiega spadaniu łańcucha między kasetę a szprychy.

W momencie, gdy działanie tylnej przerzutki budzi nasze zastrzeżenia — tj łańcuch spada, lub występuje problem ze zmianą biegu, należy odpowiednio wyregulować pracę obu śrubek, dokręcając lub odkręcając każdą z nich.

Przerzutka tylna w rowerze elektrycznym MUVIKE FATBIKE

Regulacja śrubek baryłkowych

Omówione wyżej śrubki nie są jedynymi elementami, które odpowiadają za prawidłową pracę przerzutki tylnej.

W tym miejscu możemy sprawdzić działaniu całego napędu — powinniśmy zwrócić uwagę, czy przerzutki płynnie przeskakują, jak również, czy praca odbywa się bezszelestnie. Nie ściągając roweru ze statywu, kręcimy korbą, zmieniamy bieg i diagnozujemy ewentualne nieprawidłowości.

Gdy mamy poczucie, że regulacja tylnej przerzutki została wykonana prawidłowo, to możemy wykonać pierwszą jazdę próbną.

Warto przeczytać:

Częste błędy podczas regulacji tylnej przerzutki

Prawidłowe działanie przerzutki tylnej zależy od kilku elementów. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z wykonanej pracy, powinniśmy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Weryfikacja ustawienia śrubek baryłkowych — warto sprawdzić poziom dokręcenia każdej ze śrub baryłkowych;
  • Zbyt mocne dokręcenie śruby mocującej — wspominaliśmy, że śrubę mocującą trzeba dokręcać z dużą ostrożnością. Musimy użyć dużej siły, ale nie możemy przekręcić gwintu.
  • Błędne położenie przerzutki podczas mocowania — przy zakładaniu przerzutki trzeba być ostrożnym, aby znalazła się ona w prawidłowej pozycji. Obok śruby znajduje się specjalna wypustka, która powinna zablokować się przy ustawianiu pozycji przerzutki. Gdy owa blokada nastąpi, można przykręcać przerzutkę.

Montaż przerzutki tylnej w rowerze — podsumowanie

Mamy nadzieję, że temat regulacji tylnej przerzutki nie budzi już żadnych obaw. Gdy będziemy zabierać się za całe zadanie, ważne, aby nie pominąć żadnego kroku i zadbać o każdy szczegół. Może się okazać, że teoretycznie przerzutka została prawidłowo założona, jednak mechanizm napędowy nie działa idealnie.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE