Przejdź do
bateria_do_roweru_elektrycznego-3

Bateria do roweru elektrycznego – Jaka jest najlepsza?

Zakup roweru elektrycznego to jedna z najlepszych decyzji tego sezonu. Wszyscy Ci, którzy zdecydowali się włączyć jazdę na rowerze elektrycznym do swojego stylu życia już dziś mogą cieszyć się efektywną i przyjemną jazdą, omijaniem korków i długimi, niewyczerpującymi weekendowymi wycieczkami. Jeśli już zdecydowaliśmy się na zakup elektrycznego jednośladu, powinniśmy też zadać sobie ważne pytanie: jaka bateria do roweru elektrycznego jest najlepsza? W dzisiejszym wpisie znajdziecie odpowiedzi na wszystkie nurtujące Was pytania.

Dbałość o zdrowie i kondycję fizyczną, brak emisji spalin, unikanie korków i brak konieczności szukania miejsca parkingowego, to tylko niektóre zalety korzystania z rowerów elektrycznych miejskich.

Do tego dochodzą niskie koszty podróży związane z ładowaniem akumulatora do roweru i to właśnie on jest bohaterem dzisiejszego artykułu. Jednym z podstawowych elementów budowy roweru elektrycznego jest akumulator, czyli źródło prądu elektrycznego niezbędnego do wprawienia silnika w ruch.

To właśnie baterie mają jedną z ważniejszych ról w rowerze elektrycznym – od nich zależy nie tylko zasięg, ale też maksymalna prędkość roweru. Istnieje kilka rodzajów baterii wykorzystywanych do produkcji e-bike’ów – które z nich są najlepsze?

Bateria do roweru elektrycznego

Przed rozpoczęciem jazdy należy naładować akumulator do roweru elektrycznego – dzięki pełnemu naładowaniu możemy cieszyć jazdą nawet na bardzo długich trasach. Przykładowo, na rowerze Muvike City marki Muvike, po 3-5 godzinnym ładowaniu akumulatora przejedziemy aż 75 kilometrów. Rower na akumulator pozwala nam się cieszyć więc naprawdę długą i efektywną jazdą bez tracenia czasu na tankowanie pojazdu, bądź jego długie ładowanie.

Jakie są rodzaje akumulatorów rowerowych?

Możemy wyróżnić 5 rodzajów akumulatorów rowerowych: akumulatory Li-ION (litowo-jonowe), Li-Poly (litowo-polimerowe), Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe), Ni-Cd (niklowo-kadmowe) oraz akumulatory żelowe. Eksperci są zgodni: zdecydowanie najlepszym i najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem jeśli chodzi o rowery elektryczne, są akumulatory litowo-jonowe. Dlaczego to właśnie ta bateria rowera jest najlepsza?

Akumulatory żelowe – Wady

Akumulatory żelowe nie powinny być Waszym pierwszym wyborem jeśli chodzi o baterie do roweru elektrycznego. Są zdecydowanie mniej odporne na wstrząsy, dlatego dużo gorzej nadają się do rowerów, zwłaszcza tych o profilu trekkingowym i górskim. Akumulator żelowy posiada elektrolit w postaci żelu, którego nie można uzupełniać. Nie można go też naładować zwykłym prostownikiem – do jego ładowania wymagana jest specjalna ładowarka mikroprocesorowa. Ponadto posiadanie takiego akumulatora jest nieekonomiczne i ryzykowne. Jeśli przekroczymy dozwolone napięcie podczas ładowania, akumulator rowerowy może ulec zniszczeniu, bądź eksplodować. Ostatnim czynnikiem przemawiającym przeciwko akumulatorowi żelowemu jest stosunek pojemności do masy.

Akumulatory litowo polimetowe – Wady

Kolejnym akumulatorem niepolecanym przez specjalistów jest akumulator litowo-polimerowy. Podobnie jak w przypadku akumulatora żelowego nie jest wystarczająco odporny na wstrząsy, by stosować go w rowerach elektrycznych. Ponadto z ich produkcją wiążą się wysokie koszty, co oczywiście przekłada się na wyższe ceny niż np. w przypadku baterii litowo-jonowej. Przeszkadzać może również niestandardowy kształt tego rodzaju baterii. Z baterią litowo-jonową przegrywają również na innym polu – są mniej żywotne i nie mają tej samej gęstości energii.

To samo można powiedzieć o akumulatorach niklowo-kadmowych (niska pojemność na jednostkę objętości) i akumulatorach nikolowo-metalowo-wodorkowych, które często określa się mianem „baterii leniwych”. Dlaczego? W ich przypadku obserwujemy efekt, który powoduje spadek napięcia znamionowego. Akumulator może zostać naprawiony jedynie specjalną ładowarką z funkcją rozładowywania, co jest bardzo kłopotliwe. Dodatkową wadą jest fakt, że nieużywane szybko „same się rozładowują”.

Bateria litowo jonowa do roweru – najlepszy wybór

Przejdźmy do prawdziwych królów wśród baterii, czy akumulatorów litowo-jonowych Li-ION. Okazuje się, że biją one na łeb i szyję swoich poprzedników. Zacznijmy od tego, że akumulatory te mają dużo lepszy stosunek masy do pojemności – co oznacza, że są dużo lżejsze. Ile dokładnie? Może zdziwić Was fakt, że są około 5-krotnie lżejsze od konstrukcji żelowych.

Kolejną cechą przemawiającą za akumulatorem LI-ION jest jego duża żywotność. Standardową żywotność akumulatora do roweru szacuje się na 700-800 ładowań – po upływie tego czasu bateria wciąż jest sprawna, jednak nie jest możliwe naładowanie jej do pierwotnej, czyli oryginalnej pojemności

Żywotność akumulatorów Li-ION jest niezwykle wysoka. Akumulator rowerowy utrzyma ponad 80% swojej pierwotnej pojemności nawet po 800 cyklach ładowania. Akumulatory litowo-jonowe mają większą odporność na doładowywania – częściowe doładowanie baterii wpływa na jej żywotność znacznie mniej niż pełen cykl ładowania. W praktyce oznacza to tylko jedno – możemy doładowywać naszą baterię kiedy tylko chcemy. Jeśli postawimy na ten rodzaj akumulatora rowerowego nie musimy formatować go po zakupie. Każdy litowo-jonowy akumulator rowerowy posiada bowiem system BMS (Battery Management System), który czuwa nad procesem ładowania baterii.

Z takich akumulatorów Li-ION marki Samsung korzysta lider na rynku rowerów elektryczny, marka Muvike.

Tylko 100% bezpieczeństwa

Jedną z najważniejszych cech tych baterii litowo-jonowych pro-life Samsunga z systemami BMS jest fakt, że akumulator rowerowy posiada podwójne zabezpieczenie prądowe. Dzięki takim zabezpieczeniom nie ryzykujemy eksplozji, jak w przypadku innych akumulatorów. Do wielu za Was przemówi zapewne również fakt, że akumulator tego rodzaju odznacza się dużą liczbą cykli ładowania. Warto więc postawić na rowery elektryczne wyposażone w akumulator litowo-jonowy.

Bateria zlokalizowana w tylnej piaście jest praktycznie niewidoczna, maksymalnie chroniona, a sam rower wygląda subtelniej – nie musimy się martwić, że ktoś baterię wyciągnie podczas gdy zostawimy rower miejski na parkingu czy przed sklepem.

Niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy ma także umiejscowienie baterii w tylnej piaście, a silnika w przedniej – dzięki takiej kombinacji środek ciężkości jest maksymalnie obniżony – jazda znacznie przyjemniejsza niż rowerami w innych wariantach. Dzięki wyśrodkowanemu środkowi ciężkości rower wydaje się podczas jazdy jeszcze lżejszy.

I 100% wygody!

Bateria jest ładowana bezpośrednio w rowerze, więc nie musimy wyjmować jej w celu podłączenia do ładowarki City Smart Charger 100-240V 2A. Kiedy bateria zostanie zużyta każdy serwis rowerów elektrycznych poradzi sobie z jej wymianą bez najmniejszego problemu.

Bateria w rowerze elektrycznym miejskim muvike city
Z akumulatorów Li-ION marki Samsung korzysta lider na rynku rowerów elektryczny, marka Muvike.

Moc baterii w watogodzinach – Istotna cecha

Kluczową wartość w przypadku akumulatorów do rowerów elektrycznych stanowi moc akumulatora w watogodzinach określana skrótem Wh, czyli wydajność energii. Im wyższa jest ta wartość, tym większą odległość pokonamy na jednym ładowaniu. Innymi słowy, większy będzie zasięg akumulatora. Moc akumulatora odczytamy bezpośrednio na akumulatorze. Tam też zdobędziemy informacje na temat napięcia (V) oraz pojemności w amperogodzinach (Ah). Jeśli pomnożymy obie te wartości otrzymamy wartość pojemności w watogodzinach Wh.

Ładowanie baterii roweru elektrycznego

Czas ładowania baterii roweru elektrycznego jest dla nas niezwykle ważny. Jeśli postawimy na model roweru z dobrym akumulatorem, pełne ładowanie baterii rowerowej powinno nam zająć od 3-5 godzin. Pojawia się pytanie, ile więc kosztuje ładowanie roweru elektrycznego?

Ile kosztuje pełne ładowanie akumulatora rowerowego?

Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Koszty energii zależą od pojemności danego modelu, częstotliwości ładowania akumulatora oraz od indywidualnej taryfy lokalnego dostawcy prądu. Pojemność akumulatorów przeważnie mieści się w zakresie od 250 do 600 Wh. Obecnie w 2020 roku średnia cena kilowatogodziny w Polsce wynosi 0,57-64 zł. Na tej podstawie łatwo możemy obliczyć koszty energii dla jednego pełnego cyklu ładowania.

Moc akumulatora a koszty ładowania

Przykładowo, przy mocy akumulatora 300 Wh za pełen cykl ładowania zapłacimy około 0,16 – 0,25 zł, z kolei przy mocy 500 Wh zapłacimy 0,27 – 0,90 zł. Za tysiąc cykli ładowania przy mocy baterii zapłacimy 165 -200 zł, z kolei przy mocy 500 Wh 275 – 300 zł. Przyznajcie, że te koszty są naprawdę niewielkie.

Jaka jest żywotność baterii w rowerze elektrycznym

Jak możecie przypuszczać, żywotność akumulatora nie jest wieczna. Zazwyczaj akumulatory wytrzymują 1000 cykli pełnego ładowania, co oznacza, że w praktyce będziemy mogli ładować akumulator o wiele częściej niż 1000 razy, ponieważ nie zawsze będziemy ładować go od zera. W miarę upływu czasu maksymalny zasięg na w pełni naładowanym akumulatorze będzie się stopniowo zmniejszać, jednak zazwyczaj następuje to dopiero po upływie 2-5 lat.

W zależności od tego, jak będziemy ją traktować, nasza bateria do e-bike może nam jednak posłużyć znacznie dłużej.

Jak wydłużyć żywotność akumulatora?

  • Zawsze przechowuj akumulator w suchym miejscu, w temperaturze od 0 do 20 stopni
  • Nie zostawiaj roweru elektrycznego w mocno nasłonecznionym miejscu, ani też na zewnątrz przy minusowej temperaturze.
  • Używaj oryginalnej ładowarki od producenta
  • Jeśli jest to możliwe, ładuj akumulator po każdej jeździe
  • Zresetuj swój akumulator na początku użytkowania: wyczerp swój akumulator i naładuj go do maksimum
  • Po zresetowaniu unikaj całkowitego rozładowania akumulatora
  • Jeśli dłuższy czas nie korzystasz z roweru, zostaw baterię na poziomie 30-70%,
  • Nigdy nie zanurzaj akumulatora w wodzie
  • Regularnie dbaj o czystość akumulatora

Mówiąc wprost, trwałość akumulatora rowerowego w dużej mierze zależy od nas.

Ile przejedzie rower elektryczny

To, ile km przejedzie się na w pełni naładowanej baterii, jest dla użytkownika roweru niezwykle ważną kwestią. By dokładnie opisać problem, należy odpowiedzieć na pytanie, od czego zależy zasięg roweru elektrycznego. Pojemność baterii Wh to najważniejszy element, który wpływa na zasięg e-bike’a. Aby ją oszacować powinniśmy wziąć pod uwagę m.in. ukształtowanie terenu oraz długość trasy w kilometrach, którą chcemy pokonywać na jednym ładowaniu. Im dłużej chcemy jeździć, tym większą pojemność baterii potrzebujemy.

Im więc większa pojemność baterii tym większy jest zasięg na jednym ładowaniu. Jeśli chcemy uzyskać odpowiedź na pytanie, ile km przejdzie się na w pełni naładowanej baterii, musimy wziąć pod uwagę kilka czynników: wagę (roweru i rowerzysty – np. w rowerach elektrycznych na grubych oponach typu fatbike przejedziemy mniej niż na rowerze miejskim), zmiany biegów (zawsze rozpoczynaj jazdę z najniższego biegu), temperaturę otoczenia i wiek baterii. Jak więc w prosty sposób obliczyć, ile km przejedziemy na jednej baterii? Z pomocą przychodzi kalkulator roweru elektrycznego.

Kalkulator roweru elektrycznego

Producenci rowerów starają się określać zasięg akumulatora podając maksymalną odległość, jaką można pokonać na w pełni naładowanej baterii. Jeśli jednak chcemy zgłębić temat, możemy skorzystać z kalkulatora. Jak obliczyć zasięg roweru elektrycznego? Na stronie firmy Bosch, która produkuje napędy elektryczne znajdziemy specjalny kalkulator zasięgu roweru elektrycznego, dzięki któremu sami obliczymy, jakie odległości pokona rower wyposażony w dany model baterii. Możemy wprowadzić do niego takie dane, jak: rodzaj roweru, system przełożeń, rodzaj opon, silnik i bateria, średnia prędkość, zróżnicowanie terenu, temperatura zewnętrzna, waga, czy nawet prędkość wiatru. Dzięki kalkulatorowi łatwiej nam będzie określić, jaki rodzaj akumulatora jest nam potrzebny.

Zasięg roweru elektrycznego – jak go zwiększyć

Mimo że zasięg roweru jest uzależniony od wielu składowych, sami możemy mieć na niego realny wpływ. Jak samodzielnie zwiększyć zasięg naszego akumulatora?

  • Nie korzystaj cały czas z najwyższego poziomu wspomagania – rób to tylko na podjazdach
  • Korzystaj mądrze z trybów wspomagania. Najlepiej tryb Eco traktować , jako nasz główny tryb, a mocne wspomaganie zostawić na duże wzniesienia
  • Ruszaj na niższym biegu i stopniowo przełączaj się na wyższe biegi przy przyspieszaniu – dokładnie, jak podczas jazdy samochodem
  • Nie korzystaj ze wspomagania zamiast przerzutki
  • Pedałuj płynnie – nagłe zwiększanie mocy zwiększa zużycie prądu
  • Sprawdzaj ciśnienie w oponach
  • Unikaj używania wysokich biegów na zjazdach
  • Pamiętaj, że ciężki bagaż będzie skutkować większym zużyciem energii
  • Unikaj wybojów i dziur
  • Postaraj się startować bez wspomagania – silnik wciąga najwięcej prądu przy rozruchu
  • Dbaj o swój napęd regularnie traktując go smarem

Podsumowując, najlepszym wyborem jest zakup roweru wyposażonego w akumulator Li-ION, który jest najbezpieczniejszą i najbardziej ekonomiczną baterią na rynku, jeśli chodzi o rowery elektryczne. Ponadto pamiętajmy, że sami możemy zadbać o większy zasięg naszego akumulatora umiejętnie korzystając z naszego e-bike’a. Nic tylko ruszać w trasę!