Przejdź do

Ból kolan po jeździe rowerem – jak zapobiegać i jak leczyć?

Jazda na rowerze to znakomity sportowy sposób spędzanie wolnego czasu oraz znakomity alternatywny środek transportu do dojazdów do pracy. Poprawia zarówno nasze zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Artykuły w Internecie nieustannie wysuwają pod naszą uwagę temat, jak wiele jest zdrowotnych korzyści z ruchu na rowerze. Ponadto dzięki pojawieniu się rynku rowerów ze wspomaganiem elektrycznym jest to też jedna z nielicznych form aktywności fizycznej idealnych dla każdego.

Rower idealny dla każdego

Niezależnie od wieku i kondycji fizycznej możemy wsiąść na nasz elektryczny jednoślad i przemierzać świat. Wbudowany napęd odciąża nasz organizm pozwalając jechać równym tempem. Nasz układ krwionośny i mięśnie nie są nadto przeciążone. Gdy czujemy się już bardzo, bardzo zmęczeni – rower może nawet jechać zupełnie sam dzięki wbudowanej manetce gazu.

Na rynku pojawiły się nawet modele rowerów miejskich dedykowanych seniorom i osobom z problemami reumatologicznymi, jak na przykład Muvike City. Ramy w takich rowerach pozwalają na zupełnie wyprostowaną pozycję odciążając maksymalnie kręgosłup. Jednak nawet spokojna jazda na najbardziej ergonomicznym modelu roweru elektrycznego może skończyć się kontuzją. Jaką?

Ból kolan po rowerze

Stawy. Wielu z Was pewnie w tej chwili potakuje niemo głową. Ból kolan po rowerze to niestety częsta przypadłość. Pytanie o przyczyny nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jednak każda wskazuje na początki stanu zapalnego stawów kolanowych. Kolano to bardzo newralgiczny punkt na naszej mapie ciała.

Czy jazda na rowerze obciąża kolana?

Jazda na rowerze jest jedną z dyscyplin obciążających kolana najmniej.

To tyle w teorii. Jednak, tak jak w przypadku innych aktywności, aby przynosiła korzyści i rezultaty, musi być wykonywana z głową i umiarem. Co do zasady, jeśli przed pierwszą przejażdżką przygotowałeś swój organizm należycie na stopniowe zwiększanie wysiłku to ból kolan nie powinien się pojawić, jeśli nie cierpisz na żadne schorzenia układu szkieletowego.

Co oznacza ból kolana po jeździe na rowerze?

Ból kolana informuje nas o początku stanu zapalnego stawu, który został zaskoczony wysiłkiem, jakim jest intensywne pedałowanie – następuje klasyczne przeciążenie tkanek. Bolące kolano po jeździe na rowerze pojawia się w momencie mocnego przeciążenia stawów i zwany jest czasem “wiosennym kolanem”. Najczęściej pojawia się na samym początku sezonu rowerowego. Gdy cały sezon jesienno-zimowy przesiedziałeś na kanapie, wiosenne treningi należy zacząć krok po kroku, powoli zwiększając dystans i intensywność. W przeciwnym razie narażasz się na przeciążenie i powstanie kontuzji, np. nadwyrężenia rzepki lub przeciążenia mięśni szkieletowych.

Pytanie co zrobić, żeby tego uniknąć?

W przypadku długiej przerwy w jeżdżeniu na rowerze warto rozważyć szybkie rozciągnięcie mięśni przed wskoczeniem na siodełko. Czynność prosta i trwa kilka minut, a można uniknąć bólu kolan podczas jazdy na rowerze.

Jednakże nie tylko przetrenowanie może być przyczyną bólu kolan po rowerze.

Ból kolan po jeździe na rowerze – inne przyczyny

Oprócz przetrenowania możemy wymienić jeszcze cztery inne częste przyczyny ból kolan po jeździe na rowerze.

Zimno

Kolano jest nieosłonięte przez tkankę tłuszczową czy też mięśniową, więc jest znacznie bardziej narażone na wychłodzenie i dolegliwości natury reumatycznej niż inne miejsca na ciele. Gdy tylko minie zima i pojawią się cieplejsze dni, w ciągu których temperatura przekroczy 10 stopni, na ulicach wielu rowerzystów ubranych jest bardzo lekko.

Jednak krótkie spodenki i odkryte kolano w marcu i kwietniu to nie dla wszystkich dobry pomysł. Mięśnie kończyn dolnych podczas jazdy na rowerze pracują intensywnie nagrzewając się od wewnątrz, a jednocześnie mają kontakt z dużo zimniejszą temperaturą na zewnątrz. Osoba mające w przeszłości epizody z bólami kolan powinny bezwzględnie unikać takiej amplitudy temperatur dla swoich stawów, aby niewinna przejażdżka nie kończyła się bólem.

Ubytki kolagenu i wapnia w organizmie.

Możesz udać się do lekarza rodzinnego i wykonać proste testy, zresztą badania morfologiczne krwi warto robić przynajmniej raz w roku. Na szczęście kolagen i wapń można w prosty sposób suplementować.

Nieprawidłowa praca stawu kolanowego

Wynika z nierównomiernie rozwiniętej jednej z grup mięśniowych w porównaniu do ich antagonistycznej grupy, np. po przeciwległej stronie uda – przywodziciele i odwodziciele uda. Taka sytuacja może się zdarzyć, jeśli ćwiczyliśmy intensywnie na siłowni tylko wybrane części ciała przez długi czas i nagle zmieniamy rodzaj treningu. Postawiłeś na zmianę i chcesz zacząć już teraz? Zaczekaj. Zadaj pytanie trenerowi personalnemu, jak pokierować treningiem mądrze, zanim na dobre rozpoczniesz jeździć jak rasowy sportowiec.

Zespół tarcia powięzi

Gdy odczuwamy silny ból w bocznej części kolana, po jego zewnętrznej stronie – jest to zespół tarcia powięzi. Nacisk napiętego pasma mięśniowe powięzi szerokiej na unerwioną tkankę łączną obciąża stawy i powoduje ból.

Przyczyną może być zbyt wysoko ustawione siodełko. Lepiej zatem przyłożyć się do odpowiedniej regulacji rowerków naszych dzieci, gdyż regularna jazda na zbyt wysokim siodełku w młodym wieku może doprowadzić do patologii wzrostu w obrębie kolana. Innymi przyczynami bólu w bocznej części kolana mogą być zbyt wąsko ułożone nogi podczas jazdy.

Sposoby na bolące kolana po rowerze

Przede wszystkim, jeśli ból nie jest bardzo uciążliwy to nie należy stosować maści czy leków na receptę, które jedynie zamaskują ból. Zamiast medykamentów warto zastosować zimny okład z Altacetu lub naturalne maści przeciwzapalne, np. Viprosal. Artykuły tego typu znajdziesz w każdej aptece.

Jeśli po kilku dniach nadal odczuwamy dyskomfort najlepiej jest udać się na wizytę do fizjoterapeuty czy trenera osobistego, ewentualnie lekarza rodzinnego, który oceni sytuację i zaleci serię ćwiczeń wzmacniających, aby doprowadzić do wzmocnienia słabszej grupy mięśni. Lekarz rodzinny może też zaproponować suplementację kolagenem i witaminą C.

Bez względu na przyczynę bólu ważna jest regeneracja kolana przez odpoczynek. Daj im po prostu odpocząć. Niech kolana dojdą do siebie. Jeśli ból minie, a Ty jesteś gotowy, aby wsiąść na rower, pamiętaj, aby stopniowo zwiększać zarówno dystans, jak i obciążenie.

Ból kolan pod rzepką – jak sobie z nim radzić?

Jeśli po jeździe na rowerze odczuwamy ból kolana pod samą kością kolanową, czyli rzepką, jest to powszechnie znana dolegliwość określana „kolanem skoczka”. To zapalenie ścięgna rzepki, które wynika ze zbyt intensywnej jazdy, na przykład na nieodpowiednich przerzutkach (zbyt częste zmiany przełożeń lub stosowanie zbyt wysokich przełożeń). Dolegliwość ta może wskazywać również na złą pozycję na rowerze.

Jak radzić sobie z bólem kolana pod rzepką? Aby zapobiec tego typu dolegliwościom, należy przede wszystkim wzmocnić mięśnie czworogłowe uda. Dobrymi ćwiczeniami mogą okazać się przysiady na niestabilnym podłożu lub te wykonywane na jednej nodze.

Zwyrodnienie stawu kolanowego a jazda na rowerze

Naturalną ruchomość kończyn może poważnie ograniczyć zwyrodnienie stawu kolanowego.

Zwyrodnienia mogą być wynikiem nadwyrężeń i przetrenowania lub wielu chorób, m.in. przewlekłego zapalenia mięśni, chorób tarczycy, chorób reumatoidalnych i innych. W takim wypadku lekarze, rehabilitanci czy fizjoterapeuci zalecają właśnie jazdę na rowerze, ponieważ przyśpiesza ona regenerację uszkodzonej chrząstki, poprawia się nie tylko zakres ruchu, ale również staw jest bardziej stabilny.

Ważne, aby w takiej sytuacji jazda była możliwie krótka i lekka. Idealnym wyborem przy zwyrodnieniach stawu kolanowego będą rowery elektryczne, które pozwolą dołożyć kilometrów na trasie, a intensywność ćwiczenia fizycznego pozostanie bez zmian.

Nawracające bóle kolan

Jeśli ból kolan podczas jazdy na rowerze zdarza się po każdej wycieczce rowerowej, koniecznie umów się na badanie do ortopedy. Aby nie rezygnować z przyjemności jazdy na rowerze, możesz zmniejszyć tempo i intensywność treningów oraz stosować stabilizatory na kolana. O tym wszystkim na pewno poinformuje się ortopeda.

Alternatywą do konsultacji ortopedycznej jest też wizyta u dobrego terapeuty manualnego, zwłaszcza takiego który wykonuje zabiegi akupunktury lub suchego igłowania. Zabiegi te, pochodzące z chińskiej medycyny naturalnej, nie są inwazyjne, a ich skuteczność w walce z dolegliwościami bólowymi jest bardzo wysoka.

Ogranicz ryzyko kontuzji

Podstawą są odpowiednie ustawienia roweru i jego elementów do samego siebie. Złe ustawienie siodełka czy kierownicy powoduje nienaturalne ułożenia stopy i wskutek pedałowania pojawiają się dolegliwości w obrębie szyi, ramion, pleców czy kolan. Ważne jest także zachowanie prawidłowej pozycji na rowerze. Najbardziej optymalną postawę zapewniają rowery miejskie ze swoimi ergonomicznymi ramami, ideałem są oczywiście elektryczne modele miejskie takie jak model City marki Muvike. Nie bez przyczyny są to modele najczęściej kupowane przez seniorów.

Jak jeździć, aby uniknąć bólu kolan na rowerze?

  1. Mierz siły na zamiary. Nie przesadzaj z intensywnością i dystansami rodem z maratonu. Wszystko w swoim czasie.
  2. Wybierz ergonomiczny model roweru. Ustaw odpowiednio siodełko i kierownicę – warto zrobić to w serwisie rowerowym, jeśli nie jesteśmy pewni swoich ustawień. Pamiętaj, że najzdrowszą postawą podczas jazdy rowerem jest pozycja mocno wyprostowana.
  3. Uprawiając sport dbajmy o swoje ciało nie tylko poprzez ćwiczenie mięśni, ale też mądrą regenerację. Odpoczynek i regeneracja przede wszystkim. Plan treningowy na rower powinien być przemyślany i dopasowany do Twoich możliwości ruchowych i kondycyjnych.
  4. Zaczynając sezon rowerowy wybierajmy lekkie trasy stopniowo zwiększając dystanse.
  5. Przed każdym treningiem rozgrzejmy nogi, każde kolano z osobna, wykonując proste ćwiczenia, takie jak rozciąganie.
  6. W chłodniejsze dni unikajmy zakładania krótkich spodenek na rowerowy trening.
  7. Warto od czasu do czasu przeprowadzić krótką suplementację witaminami, D oraz C, a czasem także kolagenem naturalnym.
  8. Warto postawić na rower elektryczny, który pozwoli nam cieszyć się jazdą bez względu na stan kondycji.
  9. Osoby z przewlekłymi chorobami powinny rozważyć konsultację u terapeuty manualnego lub trenera personalnego przed rozpoczęciem treningów na rowerze.