Przejdź do
brakes

Hamulce rowerowe – Jakie wyróżniamy rodzaje i które wybrać?

Suniesz na swoim ukochanym rowerze podmiejskimi uliczkami, słońce świeci Ci w twarz, wiatr przyjemnie muska policzki. Nie myślisz o niczym, rozkoszując się jazdą, gdy nagle nieposłuszny rodzicom dwulatek wskakuje wprost przed Ciebie!  Brzmi znajomo? Czy to ruchliwe dziecko, czy nieznający znaków drogowych kierowca samochodu, czy spuszczony ze smyczy pies – z opresji miejskiej rzeczywistości uratować Cię może tylko jedno – Twój refleks i skuteczne, bezawaryjne hamowanie.

Oczywiście, podobnie, jak w przypadku hamulców samochodowych, należy je regularnie serwisować, m.in. ze względu na zużywający się płyn hamulcowy czy konieczność wymiany klocków hamulcowych. Na szczęście serwisowanie hamulców nie jest drogie, za wyjątkiem systemów hydraulicznych.

Czym się kierować przy wyborze hamulców rowerowych?

Kluczowe znaczenie ma sposób użytkowania i teren, po którym najczęściej poruszacie się Ty i Twój rower. Zaczniemy od najprostszych, kończąc na tych najbardziej zaawansowanych. Niezależnie od rodzaju systemu hamulcowego, pamiętaj! Nie warto wybierać tanich rozwiązań. Tu chodzi bezpośrednio o Twoje bezpieczeństwo.

Rodzaje hamulców rowerowych

System pedałowy Torpedo

Najstarszy znany system torpedo, czyli tzw. „hamulec w pedałach”, w którym korba w tylnej piaście jest układem napędowo-hamulcowym. Stosowany do dziś w wielu jednośladach bez przerzutek. Taki system jest odporny na warunki pogodowe, jednak siła hamowania torpedo może być niewystarczająca przy większych prędkościach jazdy, a przy zerwaniu łańcucha system całkowicie przestaje działać. Jest też wrażliwy na przegrzanie, stąd nie nadaje się na strome zjazdy.

Hamulce szczękowe

Szczęki to element z porowatej okładziny, która zaciska się na obręczy koła po wciśnięciu klapki hamulca. Jest kilka wersji.

  1. Wersja 1, hamulce Cantilever, niegdyś bardzo popularne, dziś spotykane czasem w tańszych jednośladach, ale wyparte przez hamulce v-brake. Hamulce Cantilever umożliwiają zastosowanie szerszej opony.
  2. Wspomniane v-brake hamulce prawie całkowicie je wyparły, są dziś bardzo popularne, tanie i proste w naprawach, dlatego są szczególnie lubiane przez rowerowych globtroterów, uzupełnienie płynu hamulcowego, czy nawet zadanie pod tytułem „wymienić klocki hamulcowe” jest możliwe jest i na środku pustyni. Minusy? Niestety zużywają obręcz, a także są mało skuteczne podczas jazdy w deszczu czy błocie.
  3. Aby wyczerpać temat wymienić należy jeszcze hamulec u-brake, z którym możecie spotkać się głównie w rowerach BMX lub w dziecięcych konstrukcjach, tani, prosty, ale zapewniający słabą siłę hamowania.
  4. I jeszcze hamulce dual pivot – ich super zaletą jest aerodynamiczny kształt, niska masa. Tak samo jak hamulce typu v-brake zużywają obręcz, jednak oferują większą siłę hamowania. Montowane oryginalnie w rowerach szosowych.

Hydrauliczne hamulce rowerowe

Ze względu na złożoność technologii rozróżniamy szczękowe hydrauliczne, które działają na podobnej zasadzie jak v-brake, tylko zamiast stalowej linki  mamy przewód z płynem hamulcowym. Są dużo mocniejsze od hamulców v-brake, , jednak okazują się przy tym ciężkie i dość kosztowne, używane głównie w tandemach.  

Znacznie częściej stosuje się hamulce hydrauliczne tarczowe . Potencjał siły hamowania oraz modulacja (dozowanie siły adekwatnej do zahamowania bądź zwolnienia) jest znakomita. Hamulce tarczowe hydrauliczne gwarantują bezpieczeństwo roweru oraz pewność reakcji w każdych warunkach pogodowych i nawet na najbardziej błotnistych trasach. Czy ten rodzaj hamulców może mieć minusy? Tak… jest nim cena, a także ciężar.

Również regulacje i wymiany, szczególne dla laika, mogą stanowić nie lada wyzwanie i może okazać się, że w przypadku wymiany klocków czy płynu hamulcowego nie obejdzie się bez wizyty w dobrym serwisie rowerowym. Stąd, pomimo wysokiej skuteczności hamowania, zastosowanie znajdują głownie w rowerach sportowych przeznaczonych dla zawodowych kolarzy, lub w rowerach z najwyższej półki cenowej przeznaczonej do jazdy w naprawdę trudnych warunkach.

Hamulce rowerowe mechaniczne

Wyróżniamy trzy typu hamulców mechanicznych:

  • rolkowe
  • bębnowe
  • tarczowe.

Hamulce rowerowe rolkowe

Konstrukcja rolkowa jest szczelnie zamknięta, dzięki czemu nie straszna jej woda i brud. Rolki znajdujące się w bębnie naciskają na jego powierzchnię podczas hamowania. Hamulce rolkowe są uważane za rozwiązanie bezobsługowe i bezawaryjne, niestety wrażliwe na przegrzewanie, zwłaszcza przy długich zjazdach (stąd nie stosuje się ich w rowerach górskich). Najczęściej hamulce rolkowe spotkamy w rowerach miejskich.

Hamulce rowerowe bębnowe

Hamulce bębnowe pod względem konstrukcji przypominają te montowane w motocyklach czy samochodach. Cechuje je duża siła hamowania, jednak ich wadą okazuje się bardzo duża masa oraz nieźle skomplikowana konserwację czy naprawy.

Jeśli zależy Ci na niezawodności w każdych warunkach pogodowych, powinieneś wybrać tarczówki. Przejdźmy zatem do hamulców, które stały się dziś standardem wśród wysokiej jakości rowerów.

Hamulce rowerowe tarczowe

W odróżnieniu od hamulców szczękowych, których klocki wywierają nacisk na obręcz koła roweru, w hamulcach tarczowych klocek naciska na tarczę hamulcową. W mechanicznych hamulcach tarczowych mechanizm uruchamiany jest przez linkę stalową. Takie rozwiązanie jest spotykane w rowerach MTB, rowerach górskich, rowerach trekkingowych oraz w modelach przełajowych.

W gravelach jest to właściwie standard. Coraz częściej hamulec ten spotyka się także w najwyższej klasy rowerach miejskich. Zapewnia on bowiem niezawodną pracę niezależnie od warunków pogodowych i stanu obręczy koła. Cechują się dużą siłą i precyzją działania. Jego konstrukcja jest ciężka i bardziej złożona, gdyż wymaga szybkiego odprowadzania wytwarzanego ciepła, co przekłada się na wyższą cenę roweru.

Jednakże fuzja naszej wiedzy, doświadczenia oraz sugestie naszych Klientów nie pozostawiały wątpliwości co do tego, że nasz rower wyposażony zostanie właśnie w hamulce mechaniczne tarczowe. Tam, gdzie w grę wchodzi bezpieczeństwo, nie uznajemy kompromisów. W takie hamulce wyposażony jest np. nasz rower elektryczny fat bike.

Muvike to marka, która powstała dzięki wieloletniej pracy ekspertów z branży rowerowej, dlatego każdy rower Muvike w całym zestawie hamulców ma także specjalistyczne czujniki elektroniczne, dzięki temu proces hamowania jest NATYCHMIASTOWY. Po naciśnięciu klamki hamulca silnik natychmiast przestaje pracować. Wśród rowerów miejskich to element mocno innowacyjny, dzięki któremu nasze rowery elektryczne są pionierami bezpieczeństwa – rowerowe przygody jeszcze nigdy nie były tak bezpiecznie.

Niezależnie, co stanie Ci na drodze – z Muvike jesteś bezpieczny.