Przejdź do

Jaki kask rowerowy jest najbezpieczniejszy? 5 cech dobrego kasku

Przepisy ruchu drogowego nie nakazują jazdy w kasku rowerowym, jednak zdecydowanie każdy kolarz, motocyklista czy hulajnogista powinien go nosić dla własnego bezpieczeństwa. Kask rowerowy chroni głowę w razie wypadku, ale musi być odpowiednio dobrany – aby nie utrudniać dobrej widoczności.

Statystyki nie kłamią – zakładaj kask!

W Polsce każdego roku odnotowuje się od 800 tysięcy do nawet miliona urazów czaszkowo-mózgowych rocznie, z czego 50% to wypadki komunikacyjne. Około 30% z tej grupy to rowerzyści oraz użytkownicy małych urządzeń transportu osobistego (UTO): hulajnóg, rolek oraz deskorolek.

Do najgroźniejszych sytuacji dochodzi, gdy podczas wypadku osoba pokrzywdzona nie ma na głowie kasku. Lekarze co roku w specjalnych kampaniach społecznych apelują: kask może uratować życie i zdrowie! Szacuje się, że dużo ponad 80% wypadków zakończonych kalectwem lub rehabilitacją można było uniknąć, gdyby rowerzysta/hulajnogista miał na głowie kask.

Kask. Tylko tyle i aż tyle. W badaniach ulicznych prawie 60% respondentów deklaruje, że nie nosi kasku wchodząc na rower:

  1. 26% z przyzwyczajenia,
  2. 59% bo źle wygląda w kasku,
  3. 15% bo jazda w kasku jest niewygodna.

Tymczasem dobry kask rowerowy zmniejsza również szansę, że zostaniemy na rowerze potrąceni przez inny pojazd – większość modeli kasków posiada efektywne elementy odblaskowe lub nawet wbudowane lampki, co zdecydowanie poprawia naszą widoczność na drodze. Temat bezpieczeństwa jest dla użytkowników ruchu drogowego kluczowy, dlatego warto poświęcić chwilę uwagi, aby zakupić odpowiedni kask rowerowy.

Bo kask może być i wygodny, i modny, i można także świetnie w nim wyglądać.

Jaki kask rowerowy wybrać?

Jak kupić dobry kask na rower? Większość kolarzy jest zdania, że zakup kasku nie jest łatwym zadaniem. Postaramy się w tym artykule w szybki i rzeczowy sposób ułatwić Wam sprawę wybierania kasku.

Pierwsza i podstawowa sprawa gwoli wstępu: to, jaki rodzaj kasku rowerowego będzie idealny dla nas zależy przede wszystkim od stylu jazdy i rodzaju roweru, na którym jeździmy. Obecnie możemy dobrać kask rowerowy dedykowany do każdego rodzaju roweru. Jednak zadaniem kasku jest ochrona naszego zdrowia, więc poniższe kwestie będą kluczowe niezależnie od tego, jakim typem rowerzysty jesteśmy:

  1. Dobry kask rowerowy powinien być jak najlżejszy.
  2. Dobry kask rowerowy umożliwia oddychanie naszej głowy poprzez odpowiednią cyrkulację powietrza. Dobra wentylacja jest kluczowa dla komfortu jazdy.
  3. Zewnętrzna skorupa powinna być wysoce odporna na uderzenia zewnętrzne.
  4. Dobry kask rowerowy umożliwia idealne dopasowanie do obwodu głowy bez względu na kształt głowy (mieć regulację obwodu do rozmiaru głowy w dwóch płaszczyznach)
  5. Dobry kask rowerowy musi posiadać wymagane europejskimi standardami certyfikaty bezpieczeństwa i być produkowany w technologii in-mold lub MIPS.

Najnowsze technologie w produkcji kasków rowerowych: in-mold i MIPS

Im lżej, tym lepiej. Oczywiście cała sztuka w tym, by kask był lekki oraz wytrzymały jednocześnie. Producenci kasków rowerowych robią wszystko, żeby niska waga kasku nie wpływała negatywnie na wytrzymałość, nieustannie dwoją się i troją w poszukiwaniu solidnych materiałów i najlepszych technologii ich zastosowania w produkcji kasków. Najlżejszy kask na rower potrafi ważyć mniej niż 200 g. Jakim cudem tak lekki kask chroni skutecznie naszą głowę przed urazem?

Wszystko dzięki najnowszym technologiom procesu produkcyjnego, w których nie ma już czegoś takiego jak skorupa zewnętrzna i wewnętrzna (stara konstrukcja kasku, w przypadku której mocne uderzenie nieuchronnie prowadziło do rozwarstwienia skorup). Dzięki technologii in-mold, czyli odlewania ciśnieniowego, powstaje dużo lżejszy kask ze znacznie zwiększoną wytrzymałością. Proces polega na wstrzyknięciu części wewnętrznej do twardszej skorupy zewnętrznej dzięki czemu tworzy ona jedną, spójną i bardzo trwałą całość.

Druga z technologii – system MIPS – polega na tym, że wewnętrzna skorupa jest podzielona na dwie części. W chwili wypadku jedna z nich zostaje na głowie, a druga zostaje rozerwana i zabiera ze sobą siłę uderzenia (energię kinetyczną). Wtórną energię uderzenia zbiera zaś specjalna wkładka, w którą wyposażona są kaski rowerowe typu MIPS – jej elementy dzięki sile odśrodkowej uderzenia przylegają maksymalnie do głowy chroniąc dodatkowo przed tzw. wtórną falą uderzeniową.

Kask wyprodukowany w jednej z tych technologii będzie najlepszą możliwą ochroną podczas rowerowych czy hulajnogowych wojaży.

Rodzaje kasków rowerowych

Wyróżniamy cztery kategorie:

  1. kaski górskie (MTB) do jazdy terenowej,
  2. szosowe,
  3. miejskie,
  4. wyczynowe.

Kask MTB

Używane przez kolaży lubujących się w jeździe po górach i w trudniejszym terenie. Z przodu kasku mtb znajdziemy solidny ruchomy daszek nad linią brwi, który chroni jadącego przed słońcem w upalny dzień i opadami deszczu. Ten odpinany daszek powinien mieć tę samą gęstość otworów wentylacyjnych, co sam kask, oczywiście będąc dalej ochroną przed deszczem dzięki oddychającym powłokom pokrywającym otwory. Generalnie rzecz biorąc, otwory wentylacyjne w kaskach na rower górski są najbardziej kluczową kwestią ze względu na sportowy charakter jazdy (zwiększona potliwość) i im jest ich więcej, tym lepiej.

Kaski mtb posiadają 10-20 otworów w rozmiarze s i do 39 w większych rozmiarach. Otwory wentylacyjne kasków mtb są tak samo kluczową sprawą, jak jego rozmiar. Rozmiar kasku musi idealnie pasować do głowy, gdyż kaski górskie są bardziej rozbudowane na potylicy i zachodzą znacznie niżej na uszy niż inne wersje. Jeśli rozmiar s zbyt mocno uciska czoło powinniśmy wybrać większy rozmiar – tak, aby linia kasku przypadała lekko ponad linię brwi, a nie – klasycznie – na obwód głowy.

Kask MTB a kaski motocyklowe

Ciekawostką jest także, że całkiem często i motocykliści czy użytkownicy skuterów wybierają kaski tego typu, ale w bardziej rozbudowanych wersjach. Szczególnym przypadkiem kasków do rowerów górskich MTB są kaski enduro oraz wersja „full face„.

Enduro mają bardziej rozbudowaną ochroną tylnej części głowy i przeznaczone są do bardzo szybkiej jazdy. Modele full face wybierają sportowcy do jazdy ektremalnej w zjazdach terenowych – posiadają one osłonę na szczękę z bardzo dobrą wentylacją oraz z siatką przeciw owadom, czym bardzo przypominają kaski motocyklowe. Ich budowa pozwala na używanie gogli czy dodatkowego nakrycia głowy w chłodniejszych miesiącach.

Kask miejski

Przeznaczony jest do rekreacyjnej jazdy po mieście. Ma mniej opływowy kształt i, według wielu, znacznie atrakcyjniejszy wygląd. Gama designersko-kolorystyczna w kategorii kasków miejskich jest naprawdę zaskakująca. Tutaj każdy może z łatwością wybrać kask, który będzie mu się podobał i będzie pasował stylem i barwą do typu roweru. Aspekty techniczne w kategorii kasków miejskich nie są aż tak istotne, jak dopasowanie wyglądu do preferencji rowerzysty – jednak, chociaż po mieście na rowerze nie jeździ się ani na czas, ani pokonując przeszkody terenowe – wybierając kask miejski pamiętaj, aby spełniał podstawowe 5 kryteriów, o których już wspomnieliśmy w artykule.

Kask rowerowy szosowy

Rower szosowy użytkują najczęściej triathloniści. Kaski szosowe dostosowane do takiego sprzętu przypominają kaski MTB – także mają opływowy, aerodynamiczny kształt i bardzo dobrą wentylację i w zasadzie odróżnia je od kasku MTB jedynie brak daszka. Te kaski rowerowe muszą być tak samo idealnie dopasowane, jak kaski na rower MTB – a więc powinny mieć szeroki zakres regulacji kasku.

Kask typu orzeszek

Kaski te nazwę zawdzięczają kształtowi przypominającemu skorupę orzecha. Należą do najbardziej twardych kasków, dlatego idealne są do jazdy wyczynowej oraz dirtu na rowerach typu BMX, deskorolkach, rolkach i małych hulajnogach wyczynowych. Cechuje je przede wszystkim bardzo duża wytrzymałość, gdyż muszą uchronić przed naprawdę silnymi uderzeniami o beton, asfalt czy metalowe rampy, co w przypadku dirtu i jazdy wyczynowej zdarza się często. Upadki w tej dyscyplinie to chleb powszedni.

Skorupa jest bardzo twarda i dobrze rozprasza siłę uderzeń, jednak jest zdecydowanie cięższa niż kasków pozostałych kategorii. Posiada też znacznie gorszą wentylację, jednak niestety w przypadku takiego zastosowania musiała zejść ona na dalszy plan.