Przejdź do
rower vs auto

Koszty utrzymania samochodu vs roweru elektrycznego – Ile wynoszą?

Rower elektryczny, czyli popularny e-bike kojarzy się nam głównie z przemierzaniem kilkudziesięciu kilometrów bez zmęczenia, długimi wycieczkami z przyjaciółmi, czy rodziną, unikaniem korków i trudności związanych z parkowaniem pojazdu. Okazuje się jednak, że rower elektryczny może nam się kojarzyć z oszczędzaniem naszych pieniędzy. W tym artykule porównamy koszty utrzymania i eksploatacji roweru elektrycznego oraz samochodu osobowego. Innymi słowy podpowiemy Ci, jak oszczędzić rocznie nawet kilka tysięcy złotych!

O korzyściach użytkowania roweru elektrycznego można by pisać bez końca. Dzięki niemu możemy poruszać się po mieście bezpiecznie, swoim własnym, spersonalizowanym środkiem transportu rezygnując z zakupu drogich biletów autobusowych, czy tramwajowych. Jeśli dotychczas dystans do pracy pokonywaliśmy autem, wybierając rower elektryczny do jazdy w przestrzeni miejskiej całkowicie zapomnimy o korkach.

Pożegnamy też drogie opłaty parkingowe i przede wszystkim – zadbamy o nasze zdrowie i kondycję fizyczną. Myśląc o rowerze elektrycznym w kontekście naszej kondycji powinniśmy pamiętać, że rower elektryczny pomaga rowerzyście, a nie całkowicie go wyręcza. Wspomaganie elektryczne zachęca rowerzystę do intensywniejszego pedałowania, bez dodatkowego obciążania mięśni. Badania udowodniły, że posiadanie roweru elektrycznego motywuje nas do dłuższych i bardziej wymagających wypraw, co bezpośrednio przekłada się na naszą kondycję i zdrowie fizyczne.

Wiadomym jest, że zakup roweru elektrycznego wiąże się z pewnym wydatkiem.

Jednak, jeśli porównamy koszty eksploatacji i użytkowania roweru elektrycznego z kosztami, jakimi jesteśmy obciążeni użytkując samochód osobowy, okaże się że na posiadaniu roweru e-bike możemy zaoszczędzić rocznie kilka tysięcy złotych!

Gwarantujemy, że po przeczytaniu tego artykułu na poważnie rozważycie zastąpienie codziennej jazdy samochodem podróżą rowerem elektrycznym.

Ile kosztuje utrzymanie samochodu?

Żeby rzetelnie porównać koszty utrzymania i użytkowania roweru z kosztami eksploatacji i utrzymania samochodu, poświęcimy chwilę na podsumowanie wszystkich wydatków związanych z obydwoma  pojazdami, na jakie jesteśmy narażeni w ciągu roku.

Oczywiście koszty zależą od wielu czynników:

od konkretnego modelu samochodu, liczby pokonywanych kilometrów, a nawet, biorąc pod uwagę koszty ubezpieczenia, stażu za kierownicą.

Koszty utrzymania samochodu – co się na nie składa?

Obliczając nasze roczne wydatki na samochód powinniśmy wziąć pod uwagę następujące koszty:

  1. Zakupu
  2. Finansowania
  3. Paliwa i płynu do spryskiwaczy
  4. Koszty dbania o auto (myjnia, pranie tapicerki)
  5. Koszty eksploatacyjne (serwis, wymiana opon, naprawy blacharskie)
  6. Koszty około użytkowe (opłata za stałe miejsce postojowe, opłaty parkingowe)
  7. Ubezpieczenia (OC, AC)
  8. Koszty uzupełniające (np. foteliki dziecięce, apteczki, gaśnice, mandaty)

Należy pamiętać, że kupiony w salonie, nowy samochód, który jest objęty gwarancją może generować niższe koszty niż auto, które użytkujemy więcej niż 3 lata i nie jest już nią objęte. Jednak często do nowego samochodu musimy doliczyć droższe ubezpieczenie i miesięczne opłaty leasingowe.

Co zaliczamy do kosztów eksploatacji samochodu?

Stałe wydatki związane z użytkowaniem samochodu osobowego to:

  1. Wykonanie okresowego badania technicznego.
  2. Ubezpieczenie OC.
  3. Inne ubezpieczenia (w przypadku kredytu samochodowego lub leasingu ubezpieczenie AC i GAP).

Koszty eksploatacji samochodu to z kolei:

  1. Naprawy i dodatkowe przeglądy.
  2. Zużyte paliwo
  3. Wymiana opon
  4. Inne wydatki: myjnia, dokupienie wyposażenia, opłaty za autostrady, parkingi, wymiana olejów i filtrów

Drobne wydatki, które na co dzień nie wydają się nam dużym obciążeniem, w skali roku mogą okazać się sporym nadwyrężeniem naszego portfela. Przykładowo, myjnia to koszt kilkunastu, lub kilkudziesięciu złotych. Jednak w ciągu roku na myjnię możemy wydać nawet 300 zł. Sporym wydatkiem mogą okazać się kolejne koszty eksploatacji samochodu, czyli wymiana płynów i filtrów. Warto zaznaczyć, że nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, jak wiele płynów i filtrów powinien wymieniać, bądź uzupełniać.

Prawidłowo powinniśmy wymieniać następujące filtry i oleje:

  1. Filtr oleju – wymieniany wraz z olejem, czyli najczęściej co 10–15 tys. km
  2. Filtr osuszacz – należy wymieniać go najlepiej przy każdym jego serwisie
  3. Filtr paliwa – wymieniamy go co 30–50 tys. km.
  4. Filtr powietrza – należy go wymieniać co około 20 tys. km
  5. Filtr kabinowy – należy go wymieniać co około 15 tys. kilometrów
  6. Olej silnikowy – wymaga wymiany co 10–15 tys. kilometrów
  7. Olej w skrzyni biegów – należy wymieniać go co 50 tys. km
  8. Płyn do spryskiwaczy – bardzo ważne, by dbać o jego uzupełnianie zimą
  9. Płyn hamulcowy – należy go wymieniać co 2 lata lub co 60 tys. kilometrów
  10. Płyn do chłodnicy – wymieniaj zgodnie z zaleceniami jego producenta
  11. Olej w układzie klimatyzacji – należy to robić co 2 lata
  12. Olej w układzie wspomagania kierownicy – należy wymieniać go co około 60 tys. kilometrów

Koszty eksploatacji samochodu to także wymiana opon. Komplet opon kosztuje ok. 1200-1500 zł, jednak regularnie wymieniać trzeba będzie zarówno zestaw letni, jak i zimowy. Nie należy zapominać także o wymianie klocków hamulcowych.

Koszty eksploatacji samochodu 2020

Ile kosztuje utrzymanie samochodu? Przyjrzyjmy się dokładnym liczbom. W naszych wyliczeniach zawarliśmy szacunkowe koszty dla auta użytkowanego więcej niż 3 lata. Oto opłaty za auto, jakie średnio ponosimy w 2020 roku.

  1. Co 4 lata musimy wymienić akumulator – koszt wymiany to od 250/350 zł. Roczny koszt wymiany akumulatora to 62,5 -87,5 zł.
  2. Klocki hamulcowe. Wymiana klocków hamulcowych (co ok 35-40 tysięcy kilometrów ) to koszt około 300 zł, czyli 75 zł rocznie
  3. Wymiana opon letnich i zimowych – koszt obu kompletów to około 2500 – 3000 zł. Wymieniając opony co 5 lat musimy liczyć się z kosztem  500 zł – 600 zł rocznie
  4. Oleje i filtry. Wymiana olejów i filtrów oleju to koszt ok 500/600 zł wraz z usługą warsztatu mechanicznego raz do roku lub co 15 tyś km
  5. Płyn do spryskiwaczy – ok 50 zł rocznie
  6. Odgrzybianie/czyszczenie klimatyzacji – koszt ok 150 zł rocznie
  7. Ubezpieczenie OC i AC. Koszt roczny ubezpieczenia OC to ok 800/1000 zł i 800/1000 zł AC
  8. Tarcze hamulcowe. Średnio raz na 2 lata wymiana tarczy hamulcowych – czyli 4 sztuki – koszt ok. 600 zł, 300 zł rocznie
  9. Wymiana wycieraczek od szyby przedniej, czyli koszt ok 80 zł
  10. Raz na 2 lata wymiana żarówek w światłach 200 zł, czyli ok. 100 zł na rok

Podsumowując powyższe wyliczenia, roczny koszt utrzymania samochodu to od 4317,5 do 4917,5 zł.

Koszty paliwa

W powyższych wydatkach nie są uwzględnione wydatki na paliwo. Jaką sumę rocznie wydajemy podczas wizyty na stacjach benzynowych?

Niestety koszty paliwa to najwyższe koszty eksploatacji samochodu. Według badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank 71% Polaków pokonuje rocznie nie więcej niż 20 tys. kilometrów. Kierowcy wydają z kolei na paliwo nie więcej niż 500 zł miesięcznie. Najwięcej z pośród badanych wydaje na paliwo 200 do 300 zł miesięcznie. W skali roku na paliwo wydajemy więc 2400 – 6000 zł.

Badanie techniczne

Kolejnym kosztem utrzymania samochodu jest obowiązkowy przegląd techniczny, który dopuszcza pojazd do ruchu. Koszt kontroli technicznej pojazdu do 3,5 tony kosztuje 99 zł. Badanie techniczne należy obowiązkowo wykonać raz w roku.

Miesięczny koszt utrzymania samochodu

Ile wydajemy miesięcznie na użytkowanie samochodu osobowego? Koszty utrzymania auta, jego użytkowania i eksploatacji to od 4317,5 do 4917,5 zł rocznie plus koszty paliwa i koszty przeglądu technicznego. Miesięcznie nasz samochód kosztuje nas więc 660 – 1000 zł. W obliczeniach nie zostały oczywiście uwzględnione koszty ewentualnych napraw.

Koszt używania roweru elektrycznego

Jak na tle wydatków na samochód osobowy wypada rower elektryczny? Sam zakup roweru elektrycznego wiąże się z jednorazowym wydatkiem około 5-7 tysięcy. Najwięcej kosztować będzie rower elektryczny z grubymi oponami. Warto jest postawić na sprawdzoną markę. Kupienie roweru najwyższej jakości gwarantuje nam niższe koszty eksploatacji i użytkowania jednośladu.

Na cenę za rower elektryczny wpływ mają bowiem wydajność baterii oraz inne parametry techniczne, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonalność pojazdu, jego trwałość i wygodę użytkowania.

Podczas zakupu warto również zwrócić uwagę na żywotność akumulatora. Baterie o dużej wydajności wystarczą na pokonanie wielu kilometrów bez konieczności ich wymiany.

Obecnie najpopularniejszy model marki Muvike – Muvike City, czyli miejski rower elektryczny, które spełnia wszystkie powyższe wymogi, można kupić w korzystnej ofercie cenowej za 4 949,00 zł brutto (cena obniżona z 6 490 zł).

Koszty ładowania i serwisowania roweru elektrycznego

Jedną z największych zalet elektrycznego roweru jest fakt, że nie pobiera on dużej ilości prądu elektrycznego z gniazdka, dzięki czemu nie trzeba obawiać się wzrostu rachunków za prąd. Z całą pewnością opłaty związane z ładowaniem e-bike’a będą o wiele mniejsze niż zakup biletu miesięcznego, nie wspominając o koszcie paliwa  samochodowego.

Jak wygląda sprawa serwisowania roweru elektrycznego? Jeśli będziemy na bieżąco kontrolować sprawność wszystkich elementów elektrycznych oraz układu napędowego, nie powinniśmy obawiać się wysokich kosztów serwisowania. Jeśli będziemy odpowiednio dbać o nasz rower elektryczny, serwisowanie będzie wskazane tylko po zakończeniu i przed rozpoczęciem sezonu.

Roczne koszty użytkowania i eksploatacji roweru elektrycznego

Standardowe, roczne koszty związane z posiadaniem roweru elektrycznego to:

  1. Wymiana klocków hamulcowych (około 60 zł)
  2. Wymiana opony przedniej lub tylnej – w zależności, w której piaście zamontowany jest silnik (koszt około 60 zł)
  3. Koszty smarów do ruchomych części w ramie i do smarowania łańcucha (około 50 zł)
  4. Przegląd stanu technicznego roweru przed sezonem (100 – 150 zł)
  5. Pełen serwis amortyzatorów, który należy wykonać raz na dwa lata (koszt roczny to około 150 zł)
  6. koszt ubezpieczenia OC rowerzysty od odpowiedzialności cywilnej za spowodowanie kolizji na rok (150 zł)

Podsumowując, na użytkowanie roweru elektrycznego rocznie wydamy od 600 – 700 zł.

Utrata wartości

Utrata wartości to kolejny temat, jaki należy poruszyć porównując koszty użytkowania samochodu i roweru elektrycznego.

Samochód osobowy z każdym rokiem traci na wartości i to całkiem sporo. Utratę wartości można uznać za kolejny koszt, ponieważ auto kupione za 100 tys. złotych po roku jest już warte kilkanaście tysięcy mniej. Prawdą jest, że samochód jest wart mniej już w momencie, kiedy wyjeżdżamy nim z salonu. Przez pierwsze 3 lata użytkowania samochód można stracić na wartości aż do 40 procent.

Rowery elektryczne dużo mniej tracą na wartości niż samochody. Nowy e-bike kupiony za 7 tysięcy złotych po 3 latach, jeśli jego stan jest dobry, sprzedamy za około 5 tysięcy.

Podsumowanie

Koszty użytkowania auta są znacznie wyższe niż te związane z posiadaniem i użytkowaniem roweru elektrycznego. W zależności od modelu samochodu i jego wieku, roczne koszty użytkowania e-bike’a są niższe średnio aż 6-12 razy! Ponadto powinniśmy wziąć pod uwagę mniejszy spadek wartości roweru elektrycznego niż samochodu. Inwestycja w rower elektryczny to więc nie tylko oszczędność czasu, jaki spędzamy w korkach, bądź też poruszając się tradycyjnym rowerem, ale też oszczędność naszych pieniędzy.

Może więc warto zrezygnować z opłat parkingowych, długich dojazdów do pracy i zainwestować w swoją kondycję fizyczną i bezcenny czas spędzony na świeżym powietrzu? Nie tylko Wasz organizm, ale i Wasz portfel z pewnością Wam za to podziękuje!