Przejdź do
odpowietrzanie hamulców rowerowych

Odpowietrzanie hamulców rowerowych

Układ hamulcowy do przenoszenia siły wykorzystuje płyny hamulcowe. Im więcej korzystamy z roweru, tym szybciej hamulce, jak i inne komponenty rowerowe, się zużywają. Hamulce nie przestają oczywiście działać z dnia na dzień. Każdego dnia długość hamowania staje się dłuższa o kilka milimetrów, jednak bardzo trudno jest nam te subtelne różnice wychwycić.

Dbaj o układ hamulcowy!

Dlatego właśnie lepiej jest po prostu prewencyjnie wymieniać płyn hamulcowy przynajmniej raz w roku. Jeśli hamulec będzie zupełnie zapowietrzony – klamka hamulców się zapada i nie wraca z powrotem, a więc nie możemy w ogóle zahamować. Nie trzeba chyba tłumaczyć, jak bardzo może być to niebezpieczne.

Płyn hamulcowy kontra powietrze

System układu hamulcowego nie jest całkowicie szczelny (płyn hamulcowy od atmosfery oddzielają jedynie uszczelki tłoczków wykonane z gumy) stąd powietrze dostające się do systemu powoduje z czasem tzw. zapowietrzenie.

Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Odpowietrzanie hamulców w rowerze można wykonać samodzielnie lub corocznie udać się do profesjonalnego serwisu. Jeśli czujesz się na siłach i lubisz szperać przy swoim rowerze z pewnością zaoszczędzisz pieniądze – jedyny koszt to zakup prostych narzędzi. Majsterkowiczom nie nastręczy to dużo pracy – odpowietrzanie hamulców w rowerze to naprawdę nic trudnego.

Pierwsze kroki – wybór płynu hamulcowego

Najpierw zawsze bezwzględnie wyjmij klocki z zacisku – w przypadku wycieku nie można dopuścić do ich pobrudzenia. Następnie sprawdź, jaki płyn hamulcowy jest stosowany w twoim rowerze: olej mineralny czy DOT. Olej mineralny i DOT nie są ze sobą zgodne. W zasadzie większość producentów płynu hamulcowego wykorzystuje DOT stosowany w samochodach – DOT jest skrótem od amerykańskiego ministerstwa transportu Department of Transportation. Jest silnie żrący, więc należy bardzo uważać podczas pracy z nim, nie nadaje się do także hamulców Shimano czy Magura.

Narzędzia potrzebne do odpowietrzania hamulców rowerowych

Zanim przystąpimy do pracy potrzebujemy zestaw do odpowietrzania, na rynku dostępne są zarówno zestawy narzędzi uniwersalnych (około 100zł), jak i przeznaczone do serwisowania konkretnych marek (120-200zł). Co będzie ci absolutnie niezbędne i co taki zestaw powinien zawierać?

  • Klucz TORX umożliwiający wykręcenie śruby służącej do odpowietrzania.
  • Klucze imbusowe 2.5,4 i 5mm
  • Klucz płaski 7mm
  • Strzykawki lub lejek (niektóre marki, np. Shimano)
  • Wężyki
  • Olej
  • Końcówki – adaptery
  • Woreczek z opaską uciskową
  • Blokadę tłoczków
  • Opcjonalnie lub dodatkowo: rękawiczki i papierowy ręcznik.

Procedura odpowietrzania hamulców rowerowych

Przygotowanie roweru

Ściągamy koło, usuwamy klocki z zacisku i blokujemy tłoczki.

Składanie zestawu do odpowietrzania hamulców

Złóż zestaw do odpowietrzania wg instrukcji producenta.

Odpowietrzanie hamulca – 10 prostych kroków

  1. Ustaw dźwignię hamulca równolegle do podłoża. Odkręć śrubę w klamce i wkręć w jej miejsce strzykawkę z założonym adapterem (lub lejek).
  2. Napełnij drugą strzykawkę świeżym olejem i załóż jej wężyk z uszczelką zaciskową na śrubę (odkręcana płaskim kluczem) przy zacisku.
  3. Odkręć lekko śrubę i zaczynamy powolne wstrzykiwanie oleju mineralnego lub DOT.
  4. Na górze w strzykawce (lejku) zacznie pojawiać się stary olej. Na podstawie jego koloru ocenisz, jakie kroki podjąć dalej. Jeśli olej będzie brudny (ciemny) należałoby go wymienić całkowicie. Jeśli nie będzie mocno wyeksploatowany, to wciskamy świeży olej do czasu, aż przestaną ulatniać się pęcherzyki powietrza.
  5. Kiedy bąbelki powietrza przestaną się wydostawać dokręć śrubę odpowietrzającą (zacisk) NIE NACISKAJĄC DŹWIGNI!
  6. Zakładamy klucz płaski 7mm na śrubę odpowietrzającą (w nowszych modelach odkręca się kluczem imbusowym) i mocujemy wężyk z woreczkiem. Luzujemy śrubę odpowietrzającą układu hamulcowego.
  7. Osłabiona siła zacisku spowoduje wydostawanie się oleju z powietrzem z układu, w tym samym czasie poziom oleju w strzykawce (lejku) u góry będzie spadał.
  8. Kontroluj stan oleju i dolewaj jeśli będzie to konieczne!
  9. Kiedy powietrze przestanie się wydobywać dokręć śrubę odpowietrzającą układu i przy wciśniętej dźwigni hamulca powtórz kilka razy następującą procedurę : szybko otwieraj i i zamykaj śrubę odpowietrzającą.
  10. Wciśnij dźwignię hamulca kilkukrotnie tak, aby z klamki wydostały się ostatnie pęcherzyki powietrza do strzykawki (lejka). Możesz to powtórzyć tak wiele razy, aż będziesz mieć pewność, że w klamce nie ma już żadnych pęcherzyków powietrza. Gdy nie będą się już wydostawały, wciśnij klamkę tak mocno, jak możesz. Klamka powinna być już tak sztywna jak w prawidłowo działającym hamulcu.

Odpowietrzanie hamulców – ostatnie kroki

  1. Opróżnij strzykawkę lub lejek z oleju i ostrożnie ją zdemontuj.
  2. Wkręć śrubę odpowietrzającą.
  3. Wytrzyj miejsca przybrudzone płynem hamulcowym
  4. Ściągnij blokadę tłoczków.
  5. Załóż klocki i koło.
  6. Szybka przejażdżka – sprawdź działanie hamulców.

A może jednak serwis?

Choć procedura odpowietrzania może wydawać się skomplikowana, wcale taka nie jest – wystarczy trochę cierpliwości i dokładności.

Największym kłopotem może być samodzielna wymiana płynu hamulcowego, gdy mamy hamulce hydrauliczne w rowerze szosowym – końcówki lejka są inne i ich montaż wymaga zastosowanie adaptera. Poszczególne modele mogą też różnić się między sobą: przykładowo klamkomanetka Shimano ST-RS405 wymaga demontażu specjalnej pokrywki klamki hamulca podczas odpowietrzania. W takim przypadku serdecznie polecamy odpowietrzyć hamulce podczas rutynowego corocznego przeglądu rowerowego w profesjonalnym serwisie.

Przeczytaj również: Dlaczego hamulce w rowerze piszczą?