Przejdź do
max-trasa

Zasięg roweru elektrycznego – Od czego zależy i czy można go zwiększyć?

Czynników składających się na zasięg roweru elektrycznego jest mnóstwo. Rower elektryczny ma zadanie przemieszczać nas szybko, bez stania w korkach. Jednak wtedy tylko rower spełni to zadanie, gdy będziemy w stanie dotrzeć nim wszędzie. Roweru nie może ograniczać możliwy dystans. Na naszym rowerze elektrycznym powinniśmy móc przejechać dokładnie tyle, ile potrzebujemy.

Rower elektryczny pod lupą

Rower elektryczny powinien być lekki i posiadać wysokiej jakości, markową, pojemną baterię. Obecnie normą są baterie litowo-jonowe, a waga przeciętnego roweru miejskiego nie powinna przekraczać 30kg. Im mniej, tym lepiej – bateria „pociągnie” znacznie dłużej.

Mniejsze koła roweru również wpływają na zwiększenie potencjalnie maksymalnego dystansu – wynika to z redukcji przełożenia między silnikiem a pokonywaną drogą w czasie jazdy. Znajdujące się na nich opony i dętki również mają znaczenie, gdyż dobre napompowanie i gładszy bieżnik stawiają mniejszy opór toczenia (to samo tyczy się rodzaju opon). Oczywiście nie chodzi o to, aby rower miał jak najmniejsze koła, ale niekoniecznie im są koła większe, tym lepiej – przynajmniej pod kątem wpływu na pojemność baterii. Umiar przede wszystkim.

Ile można przejechać na jednym ładowaniu?

To, ile rower elektryczny wytrzyma na jednym ładowaniu zależy od pojemności akumulatora, oczywiście czasu użytkowania (czyli zwyczajnie wieku baterii), ale także od nawyków dbania o baterię. Średnio pełne ładowanie trwa około 3-4 godziny. Pierwszorzędowa sprawą jest oczywiście typ akumulatora, a więc jakość i masa jego ogniw oraz obecność kontrolera pracy akumulatora chroniącego przed nadmiernym rozładowaniem.

Samsung, Bosch czy Yamaha to baterie godne polecenia, które zapewniają pełną żywotność nawet do 600 cykli ładowania.

Kluczową właściwością baterii jest pojemność. Jak obliczyć zasięg w rowerach elektrycznych? Przykładowo. Bateria z niższej półki marki typu „no name” o napięciu 8 Ah będzie mieć zasięg niespełna 30 km. Ale akumulator markowy o pojemności 10,4 Ah potrafi osiągać zasięgać do 75km! Warto tu polecić serię Samsunga nazwaną long life, której to baterie wybitnie długo zachowują swoje właściwości, zastosowana m.in. w popularnych elektrycznych rowerach miejskich City marki Muvike.

Co wpływa na zasięg roweru elektrycznego?

Oprócz powyższych czynników konstrukcyjnych wpływ na widełki zasięgu baterii mamy… my sami. Sama jazda, a raczej jej styl, oraz warunki zewnętrzne w czasie jeżdżenia na rowerze elektrycznym – czyli ukształtowanie terenu. Zdziwisz się, jak wiele rzeczy wpływa na zasięg rowerów elektrycznych.

Znaczenie ma nawierzchnia – jeśli będzie gładka, uzyskamy niższy opór toczenia, co korzystnie wpływa na pojemność baterii. Częste hamowanie charakterystyczne dla jeżdżenia w mieście z kolei obniża zasięg – bowiem silnik zużywa najwięcej energii podczas startu.

Temperatura otoczenia również ma znaczenie – największą efektywność akumulatory osiągają przy 20-25°C, a więc zimą wydajność baterii będzie znacznie krótsza niż latem.

W trasach pagórkowatych silnik pracuje z większą mocą i wartość zasięgu będzie mniejsza niż podczas jazdy w płaskim terenie. Jeśli bateria ma nam starczyć na jak najwięcej kilometrów niewskazana będzie żonglerka biegami w rowerze.

W przypadku, gdy często manewrujemy wspomaganiem pojedziemy krócej. Najsilniejszy tryb męczy akumulator bardziej niż tryb słabszy. Ostatecznie nawet pogoda potrafi nieznacznie wpływać na zasięg naszej baterii – deszcze powodują uślizgi tylnego koła tak, że zawieszenie i elementy napędu rowerów elektrycznych wykonują większą pracę obniżając wartość zasięgu.

Uwzględniając powyższe czynniki w skrócie:

  • płynna jazda optymalizuje zużycie baterii
  • największą wydajność silnika elektrycznego osiągamy podczas jazdy około 70-90 obrotów na minutę,
  • płynna praca pedałów to wydajna praca układu wspomagania.

Jak zwiększyć zasięg roweru elektrycznego? Szybki poradnik.

Oczywistym jest, że nie będziemy podporządkowywać wyboru trasy pod właściwości baterii, na rowerze elektrycznym czasem trzeba poszaleć. Jednak w przypadku, gdy zasięg roweru elektrycznego staje się kluczowy, po prostu:

  • nie jeździj cały czas z najwyższym wspomaganiem – rób to tylko na podjazdach
  • korzystaj mądrze z trybów wspomagania – jako tryb główny warto wybrać tryb typu eco, a mocne wspomaganie należy zostawić na duże wzniesienia terenu
  • ruszaj na niższym biegu i stopniowo przełączaj się na wyższe biegi przy przyspieszaniu
  • nie korzystaj ze wspomagania zamiast przerzutki
  • pedałuj płynnie – nagłe zwiększanie mocy zwiększa zużycie prądu, szybciej oznacza krócej
  • rowery elektryczne bezwzględnie wymagają regularnego sprawdzania ciśnienia opon
  • unikaj używania wysokich biegów na zjazdach
  • pamiętaj, że ciężki bagaż będzie skutkować większym zużyciem energii
  • rozpoczynać jazdę z najniższego biegu, a nie z najwyższego.
  • postaraj się nie startować ze wspomaganiem
  • dbaj o swój napęd regularnie traktując go smarem