Przejdź do
rodzaj wentyli rowerowych

Rodzaje wentyli rowerowych – Jaki wybrać?

Wentyl wentylowi nierówny. Przekonał się o tym każdy, kto chciał na trasie dopompować oponę, a okazało się, że końcówka pompki nie pasuje do wentyla. Jeśli chcesz wiedzieć, jakie są rodzaje wentyli rowerowych, w poniższym tekście otrzymasz kompletną odpowiedź.

Rodzaje wentyli rowerowych

Omówmy od razu zasadniczą kwestię — skupmy się na typach wentyli, które możesz spotkać w dętkach rowerowych.

Wentyl samochodowy

Jednym z bardziej popularnych wentyli rowerowych są te określane mianem samochodowym. Można czasem też spotkać się nazwą wentyl schrader. Oceniając pod kątem popularności, ten rodzaj wentyla jest dostępny we wszystkich pojazdach mechanicznym, jak również rowerach. Z tym że w przypadku rowerów, stosuje się go najczęściej w modelach o grubszych kołach, np. typowych rowerach MTB.

Jeśli zdecydujesz się na zakup roweru elektrycznego, możesz być pewien, że tam również będzie wentyl samochodowy. Opony zaopatrzone w ten rodzaj wentyli, jak łatwo się domyślić, należy pompować pompkami samochodowymi. Średnica Schradera wynosi 8 milimetrów.

Wiele osób jako wadę dętek z wentylem samochodowym wskazuje wspomnianą średnicę — 8 mm sprawia, że te wentyle nie nadają się do węższych obręczy kół.

Wentyl presta

Ten rodzaj wentyla spotyka się w rowerach szosowych, gravelowch i górskich. Jego cechą charakterystyczną jest smukła budowa.

Jako zaletę tego typu wentyli wskazuje się często węższy otwór w obręczy koła niż w przypadku wentyli samochodowych. To sprawia, że obręcz jest bardziej wytrzymała.

Warto wiedzieć, że presta jest też często określana jako wentyl francuski.

Wentyl presta a pompowanie

Jeśli dotychczas nie miałeś styczności z tego typu wentylami, musisz wiedzieć, że w przypadku wentyli presta pierwsze pompowanie może być dla Ciebie nieco problematyczne. Wynika to z faktu, że przed podłączeniem końcówki pompki, należy odkręcić zawór presta.

Jeśli korzystasz z pompki ręcznej, upewnij się, że sprawdziłeś maksymalny poziom ciśnienia, do którego możesz napompować koło.

Wentyl rowerowy (Dunlop valve)

W krajach Europy i Azji często spotykanym rodzajem wentyla jest tzw. wentyl Dunlop. Występuje on z reguły w rowerach starszego typu. Zdarza się, że niektóre dziecięce modele rowerów posiadają wentyl Dunlop.

Fakt, że tradycyjne wentyle rowerowe dunlop ma swoje praktyczne powody. Rowerzyści często skarżyli się na brak możliwości sprawdzenia ciśnienia w oponie, jak również problematyczne spuszczanie powietrza.

Budową przypomina wentyle presta, z tym że Dunlop jest grubszy. Średnicę ma taką samą jak wentyl samochodowy. Oczywiście wentyl dunlop ma też swoje mocne strony. Tutaj na pierwszy plan wysuwa się prosta konstrukcja. Tak naprawdę nie ma się tutaj co zniszczyć. No i oczywiście pompowanie jest tutaj prostym zadaniem.

Jaki wentyl najlepszy do opony rowerowej?

Na tak postawione pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Analizę odpowiedniego wentyla należy prowadzić pod kątem specyfiki danego roweru. Również jego przeznaczenia.

Postaramy się jednak rozstrzygnąć pojedynek: wentyl presta vs wentyl samochodowy. Mówi się, że presta to lepsza opcja niż tradycyjny wentyl schrader. Wynika to z co najmniej kilku powodów.

  • Wentyl presta wymaga mniejszego otworu w obręczy koła — to sprawia, że obręcz jest bardziej wytrzymała niż ta, w której występuje wentyl samochodowy.
  • Presta jest lżejsza od wentylu samochodowego — z tego względu znacznie lepiej sprawdza się w przypadku rowerów wyścigowych.
  • Wentyle rowerowe presta cechują się możliwością utrzymania wyższego ciśnienia w kole. Tę właściwość doceni każdy entuzjasta szybkiej jazdy na rowerze. Wysokie ciśnienie w oponach z wentylem presta sprawia, że koła mają mniejsze opory toczenia.

Końcówki pompki – sposób na różne wentyle

Niezależnie, czy w Twoich kołach są wentyle presta, czy też typowe rowerowe lub samochodowe — jest sposób, aby w każdym z tych przypadków napompować koło. Wystarczy, że w swoim zestawie akcesoriów rowerowych będziesz mieć specjalny adapter. Sprawi on, że napompowujesz oponę praktycznie każdą pompką rowerową.

Jak spuścić powietrze z koła?

Wentyl odgrywa ważną rolę, gdy chcemy wymieniać oponę. Często ten zabieg wymaga spuszczania powietrza z dętki. Warto wiedzieć, jak to zrobić, korzystając z pewnej właściwości wentyla.

W przypadku wentyli presta spuszczanie powietrza jest łatwym zadaniem. Wystarczy odkręcić nasadkę znajdującą się na końcówce wentyla, następnie poluzować lekko zawór i przytrzymać końcówkę wentyla palcem. Powietrze bardzo szybko zejdzie z dętki.

Jeżeli mówimy o spuszczaniu powietrza z wentyla Schrader, sprawa także jest banalna. Aby to zrobić, należy wcisnąć wewnętrzny bolczyk, a po chwili dętka stanie się tzw. flakiem.

Rodzaje wentyli rowerowych – Jaki wybrać?

Wiedza z w powyższego tekstu pozwoli Ci uniknąć niespodzianek związanych z pompowaniem opon podczas wycieczek. Sugerujemy zawsze mieć w torbie rowerowej zestaw końcówek do pompki. Gdy zechcesz na stacji benzynowej dopompować oponę, zrobisz to z łatwością — nałożysz odpowiednią końcówkę i będziesz mógł napompować dętkę, niezależnie od jej typu.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE