Przejdź do
cisnienie

Ciśnienie w oponach rowerowych – Jakie jest odpowiednie?

Wyobraź sobie nacisk krwi, który w organizmach żywych działa na ścianki tętnic. To ciśnienie, ważny parametr oceniający stan zdrowia człowieka. Porównanie jest oczywiste.

Nasz ukochany jednoślad – rower podlega tym samym prawom fizyki. Jego tętnice to opony – rower naszych marzeń musi mieć odpowiednie ciśnienie w oponach  rowerowych.

  1. Zbyt niskie ciśnienie w oponach rowerowych – może spowodować uszkodzenie obręczy, co może się skończyć wizytą w serwisie rowerowym.
  2. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach rowerowych – natomiast ogranicza komfort wyłącznie do wygody siodełka.

W praktyce, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie, twarde opony będzie podskakiwać na nierównościach, a opory toczenia będą większe. Dlatego w rowerach szosowych w ostatnich latach królują szersze opony pozwalające używać niższe ciśnienie.

Mniejsza ilość powietrza, czyli niższe ciśnienie opony rowerowej powoduje, że staje się miękka, zapewnia komfort jazdy, ale brak odpowiedniego ciśnienia opony rowerowej grozi możliwością złapania „snejka”, czyli przyszczypnięcie dętki.

Podsumowując – dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych jak o swoje własne. Miej na uwadze, że wysokie ciśnienie działa przeciwko Tobie, podobnie jak zbyt niskie. Staraj się utrzymać zalecane ciśnienie. W ten sposób oboje przedłużacie swą sprawność, wydolność i …urodę.

Zalecane ciśnienie w oponach rowerowych – czyli właściwie jakie?

Czy wiesz, jakie jest Twoje ciśnienie krwi? Raczej tak. Po to prowadzisz aktywny tryb życia, a Twój rower wspiera w Cię w tych działaniach. Unikasz wysokiego ciśnienia, a i ze znacznie niskim ciśnieniem walczysz. Teraz Ty odpłać mu się tym samym – zadbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych.

To kwestia najwyższej wagi! Na oponach rowerowych (z boku opony) podany jest żądany parametr ciśnienia. Wystarczy sprawdzić informacje na oponie dotyczące wymaganego ciśnienia lub zajrzeć na stronę internetową producentów.

Na ogół podają, jakie jest właściwe ciśnienie w oponach rowerowych.

Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych zależy od:

  1. rodzaju podłoża, po którym poruszasz się
  2. Twojej wagi
  3. rodzaju opon (dętkowa/bezdętkowa)
  4. wymiaru opon

W niektórych przypadkach należy zastosować nieco wyższe ciśnienie opon, np.:

  1. Jeśli ciągniesz przyczepkę podczas jazdy, dopompuj tylne opony o 0,5 bar do 0,8 bar
  2. Zimą dopompuj wszystkie opony o 0,2 powyżej zalecanej wartości, aby wyrównać spadek ciśnienia spowodowany niższą temperaturą.

Pamiętaj! Nawet najlepsze dętki nie są idealnie szczelne, ciśnienie opon należy sprawdzać przynajmniej raz na 2 tygodnie. Dbaj też o wentyle– szczególnie te typu presta są narażone na uszkodzenia.

Ile barów – ile psi (PSI)?

Ciśnienie opon mierzymy dwoma jednostkami – zazwyczaj bar lub PSI (Pound per Square Inch – funt na cal kwadratowy). W użyciu bywają jeszcze „atmosfery”. Można przyjąć, że bary i atmosfery to to samo:

1 bar = 1,02 atmosfery technicznej (at)

natomiast:

1 atmosfera techniczna (at) = 0,98 bara

Ciśnienie w oponach rowerowych podaje się w jednej z tych dwóch jednostek. W sporcie zazwyczaj używa się psi, jednak większość użytkowników – amatorów preferuje bardziej znaną jednostkę.

Przelicznik prezentuje się następująco:

1 bar to około 14,5 psi, czyli jeśli na oponie mamy napisane 2 bar, to jest to równoznaczne z ok. 30 psi.

Jakie ciśnienie w różnych typach rowerów

  1. opona w rowerze górskim mtb – zalecane ciśnienie w przypadku dętek to 2.0 bar -3.5 bar. W systemach bezdętkowych będzie to 1.4 bar – 2.5 bar (choć znam i takich, co schodzą poniżej 1.0 bara, jednak polecamy to tylko w wypadku szerokich obręczy wysokiej jakości i niskiej wagi rowerzysty
  2. opona w rowerach szosowych – zalecamy ciśnienie to 5.0 bar-9 barów. W szytkach stosuje się zazwyczaj nieco większe ciśnienie, w ekstremalnych przypadkach nawet 15 bar, nie polecamy jednak takich prób do codziennego użytku.
  3. opona w rowerze crossowym i trekkingowym – zalecane ciśnienie to 2.5 bar – 5.5 bar
  4. opona w rowerze miejskim – zalecane ciśnienie 2.5 bar-5.0 bar. W rowerze miejskim wygląda to trochę inaczej – ze względu na pochodzenie od roweru szosowego zazwyczaj potrzebują większe ciśnienie w oponach rowerowych
  5. opony rowerowe typu fatbike – w terenie opony spisują się świetnie, natomiast asfalt nie jest przyjacielem roweru elektrycznego typu fatbike. Pamiętajmy o tym, co o ciśnieniu jest napisane na oponie producenta! Zalecane ciśnienie opon to 0.5 bar-2.0 bar.

Warto wiedzieć, co się stanie, gdy ten parametr jest nieprawidłowy. Gdy ciśnienie opon roweru jest zbyt niskie, możliwe są następujące konsekwencje:

  1. łatwa możliwość przebicia dętki roweru (snake)
  2. możliwość zniszczenia opony podczas jazdy przez przetarcie
  3. duży opór toczenia

Z kolei gdy ciśnienie w jest zbyt wysokie w oponie rowerowej, grozi nam:

  1. słaba trakcja w terenie (mała przyczepność do podłoża)
  2. słabe tłumienie drobnych nierówności terenu
  3. trochę szybsze zużycie sprzętu na skutek twardszych uderzeń o przeszkody.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach bez manometru?

Jest to bardzo trudne zadanie, jeśli nie wręcz niemożliwe. Oczywiście, jeśli przyjąć, że ciśnienie to siła nacisku na dane pole powierzchni, to wystarczy skorzystać ze wzoru z fizyki, aby obliczyć ciśnienie w oponach rowerowych. Ale czy jest sens, zwłaszcza, że ostatecznie wynik będzie w dużym stopniu przybliżony?

Można sugerować się tym, czy opony są dostatecznie twarde po ich ściśnięciu.

Ale możemy się niemiło zdziwić, zwłaszcza w przypadku opon z grubymi ściankami, ponieważ szeroka opona w rowerze może zrobić się twarda już przy ciśnieniu rzędu 1.5 bara.

W większości przypadków, będzie to zdecydowanie za niskie ciśnienie w oponie.

Dlatego zalecamy zakup pompki z manometrem. Do małej, ręcznej pompki warto dokupić stacjonarny model. Zupełnie niezłe pompki do okazjonalnego użytkowania w zupełności wystarczą, by napompować koła, a kosztują od 40 złotych wzwyż.

Dla zwykłego roweru np. osoby średniej wagi dojeżdżającej do pracy, ogólnym testem jest nacisk na siodełko w rowerze całą masą ciała. Jeśli tylna opona w rowerze znacznie się odkształca lub felga uderza nawet o podłoże, to z pewnością się zorientujesz, że ciśnienie w oponach rowerowych jest trochę niskie.

Jeśli natomiast podczas jazdy zbyt odczuwasz każdą, nawet najmniejsza przeszkodę np. kamyk na drodze, a komfort jazdy staje się dyskusyjny, to oznacza, że wystąpił nadmiar ciśnienia w oponie roweru.

Jak pompować koła 24, 26, 27.5, 28, 29 cali?

Odpowiedź na to pytanie częściowo już poznałeś. Zgodnie z wyżej podanymi informacjami, zakres ciśnienia odczytuje się z konkretnej opony.

Nie ma uniwersalnej wartości, do której należy pompować każdą oponę.

Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych zależy od:

  1. szerokości opon
  2. mieszanki gumy, z jakiej została wykonana i jej przeznaczenia.

Odpowiednie dane na temat ciśnienia w oponach rowerowych pojawiło się wyżej. Warto dodać, że jeśli na boku opony nie masz podanego zakresu psi, możesz poszukać w Internecie opon o podobnej średnicy i szerokości, i z nich odczytać zakres ciśnień opony.

Jaki mam wentyl w oponie rowerowej? Jaką końcówką go pompować?

Trudno w to uwierzyć, ale wg badań zaledwie 5% rowerzystów jest świadomych, że obecnie występują trzy typy wentyli w rowerze.

Poniższa charakterystyka pozwoli określić, jaki typ posiada twój rower, a tym samym odpowiedzieć na pytanie o rodzaj końcówki, która umożliwi jego napompowanie.

Zawory Dunlopa

Zawory Dunlopa są łatwe w użyciu, ale ta zaleta bywa wadą, ponieważ równie łatwo można wypuścić przezeń powietrze przez przypadek. Jeśli chcesz napompować koło w rowerze, wystarczy, że nałożysz pompkę, przy okazji uwolnisz trochę powietrza. Jest dość odporny na uszkodzenia podczas pompowania. Dość szybko uzupełnisz ciśnienie w oponach rowerowych z tym zaworem. Ze względu na tę samą średnicę można go łatwo wymienić na wentyl samochodowy.

Zawór Presta/Sclaverand

Zawór Presta/Sclaverand to tradycyjny zawór do rowerów szosowych. Wymaga tylko wąskiego otworu w obręczy i dobrze radzi sobie nawet ze znacznie wyższym niż wymagane ciśnieniem powietrza dla roweru szosowego.

Przed napompowaniem dętki z tego typu zaworem należy poluzować małą nakrętkę na końcówce. Następnie wcisnąć metalowy pin, aby uwolnić niewielką ilość powietrza przed napompowaniem opony. Dzięki łatwemu w obsłudze mechanizmowi możemy też bez narzędzi zmniejszyć ciśnienie w oponach rowerowych.

Napompowanie opony poprzez wentyl włoski odbywa się pompką rowerową, ale do tego typu zaworu możesz dokupić przejściówkę na wentyl samochodowy. Dzięki temu będziesz mógł regulować ciśnienie powietrza w oponach rowerowych na stacji.

Zawór samochodowy/ Schrader

Zawór samochodowy/ Schrader jest najbardziej znanym i najlepszym wariantem wentyla, potocznie nazywany wentylem samochodowym. W rowerach pojawił się w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Rozwiązania te są solidne i nie wymagają ręcznego odkręcania zaworu. Ich główna zaleta to możliwości użycia kompresora na każdej stacji benzynowej. Łatwo więc zweryfikujesz zbyt niskie ciśnienie koła i dopompujesz do wyższego.

Adapter, czyli przejściówka

Adapter to urządzenie, które umożliwia pompowanie opon Dunlopa lub Presta na stacji benzynowej. Niektóre mini pompki mają wbudowane adaptery w głowicy: dzięki temu po jej odkręceniu i użyciu wkładek, może być ona kompatybilna ze wszystkimi typami zaworów.

Niezależnie od tego, jakiej pompki używasz, upewnij się, że Twój rower stoi stabilnie, a zawory są w pozycji godziny 12.

Zlokalizuj właściwy do Twojego zaworu wylot na głowicy. Jedna z tych dwóch przystawek ma znacznie mniejszą średnicę niż druga. Użyj tego do zaworów Dunlop i Presta, szerszy pasuje do zaworów samochodowych.

Zastosowanie pompki ramowej/mini

Oba rodzaje mają prostszą konstrukcję niż pompy podłogowe, więc gwarantują komfort użycia. Pasują tylko do zaworów Dunlop i Presta, a większość z nich nie wymaga zaciskania. Wystarczy nałożyć głowicę na zawór i napompować koło do pożądanego ciśnienia. Ale pamiętaj, by mieć siły na wyprawę, nie używaj ich w procesie pompowania – pompki mocowane są bezpośrednio do zaworu bez wężyka, a to może spowodować wygięcie się wentyla lub nawet jego oderwanie.

Kontrola i regulacja ciśnienia w oponach rowerowych

Sprawdzaj ciśnienie w oponie przed każdą wyprawą, ponieważ dętki mogą tracić powietrze. Regularne sprawdzanie nie zajmuje dużo czasu, a pozwali zaoszczędzić kłopotów z przedwcześnie zużytą lub przebitą oponą. Tylko prawidłowe ciśnienie w oponie pozwoli na rowerowe szaleństwo, nie pozwól, by opory toczenia i słaba przyczepność odebrały Ci rozkosz aktywnego wypoczynku.  Ty i Twój rower jesteście tego warci.