Przejdź do
shimano

Grupy osprzętu Shimano – podział i charakterystyka

Rowery Muvike wyposażone są w system przerzutek Shimano oraz super innowacyjny element dodatkowego wyposażenia, jakim jest manetka gazu, również producenta Shimano. Markowe podzespoły to podstawowy czynnik wpływający na jakość rowerów. Po przeczytaniu poniższego artykułu nie będzie już Cię dziwić, dlaczego właściciel marki rowerów elektrycznych Muvike, Łukasz Jahns jest tak dumny ze swojego rowerowego osprzętu.

Grupy osprzętu Shimano – co to w ogóle jest?

Shimano to japońska firma i największy producent części rowerowych na świecie. Przy czym, co ciekawe, firma założona została dokładnie 100 lat temu i jest obecna w różnych branżach zupełnie ze sobą niepowiązanych – odzieżowej, wędkarskiej, obuwniczej. Jednak prawdziwe mistrzostwo jakości osiągnęła właśnie w branży rowerowej.

Na liście wiodących produktów mamy:

  • hamulce,
  • elementy napędu,
  • znakomite systemy zmiany przełożeń,
  • przerzutki.

To właśnie na grupy osprzętu idzie znaczna część pieniędzy podczas zakupu roweru. Grupa osprzętu jest to zbiór części rowerowych, zaprojektowanych, by ze sobą współgrać, zwykle przerzutki i hamulce rowerowe. Części te montowane są we wszystkich typach rowerów, dlatego też ze względu na te typy producent podzielił swoje części na grupy. Grupy osprzętu Shimano. Bez udziwnień, logicznie i prosto, czyli tak, jak Japończycy lubią najbardziej. A zatem, poniżej przedstawiamy podział grup Shimano.

Grupy osprzętu Shimano

  1. MTB/GÓRSKIE
  2. TREKKING
  3. URBAN/MIEJSKIE
  4. SZOSOWE
  5. GRAVEL
  6. BMX
  7. EBIKE

Zanim rozpoczniemy specyfikację, wyjaśniamy, czym są zakres przełożeń, systemy przerzutek i jak wspomagają napęd.

Przednia przerzutka. Zmiana przednich biegów daje najbardziej znaczącą różnicę w naszym wysiłku i szybkości. Możesz wybrać opcję z kompaktową zębatką, większą tego typu zębatką, podwójną, lub potrójną. Im więcej ząbków w korbie, tym większy będzie opór, i tym mocniejsza będzie siła pedałów (mechanicznego napędu), a więc zakres przełożeń.

Tylne przerzutki odpowiedzialne są za wspomaganie przodu. Tylne biegi (przerzutki) służą do lepszej regulacji oporu. Mogą to być ósemki, dziewiątki, albo dziesiątki. Dla większego wyboru warto zdecydować się na kasetę z szerszym spektrum opcji. Przednia przerzutka wraz z biegiem tylnym mocowane są na obejmę.

MTB SHIMANO – MTB I ROWERY GÓRSKIE

SHIMANO TOURNEY

Najniższa grupa osprzętu Shimano przeznaczona do jazdy rekreacyjnej, nie wymagającej ciągłej i częstej zmiany biegów ani mocnego napędu, tradycyjny mechanizm korbowy, z obrotowymi manetkami. Występuje w trzech seriach (TZ/TX/TY) różniących się liczbą dostępnych biegów Spotykana raczej w najtańszych rowerach z hamulcami tarczowymi w wersji mechanicznej, na linkę. Maksymalnie 8 biegów.

SHIMANO ALTUS M2000

Zmodernizowany MTB Shimano Tourney, charakteryzuje go 9-rzędowa kaseta, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, a mechanizm korbowy najprostszy. Nadal jest mocowana tylko na kwadrat. Wyposażona w nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (schowana przerzutka, dzięki czemu jest mocno odporna na uszkodzenia) i hydrauliczne hamulce tarczowe.

SHIMANO ACERA M3000

Wyższa od Altusa grupa japońskiego producenta Acera ma korby mocowane na wielowypust (Octalink) oraz zewnętrzne łożyska suportu. Dostępne są także korby z dwiema tarczami.

SHIMANO ALIVIO M3100

Wyprodukowana w 2020 roku 9. rzędowa Shimano Alivio ma przystępną cenę, przerzutki na rower dla fanów amatorskiego MTB. Niezbyt lekki, ale wytrzymały i całkiem precyzyjny osprzęt. Alivio jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny, znacznie lepszym niż Acera. W przypadku Alivio manetki mają już funkcję 2-Way Release, gdzie mała dźwigienka manetki pracuje w obie strony (można obsługiwać ją zarówno kciukiem, jak i palcem wskazującym).

SHIMANO DEORE M4100

Dostajemy tu 10. rzędową kasetę o zakresie 11-42 lub nawet 11-46, a do tego korby z dwiema tarczami. Można także wykorzystać korbę z jednym blatem, biorąc ją z grupy M5100. Manetki Shimano deore dostępne są na tradycyjną obejmę lub z możliwością podpięcia do klamki hamulcowej w systemie I-Spec EV. Tylna przerzutka RD-M4120 Deore dedykowana jest napędom 2x (nie ma sprzęgła), w przypadku napędów z jedną tarczą z przodu można zastosować przerzutkę Deore RD-M5120 (ze sprzęgłem).

SHIMANO DEORE M5100

11 rzędowa odmiana grupy Shimano Deore i jest w dużej mierze kompatybilna z 10. rzędową wersją. Przednia przerzutka może obsługiwać dwie tarcze. Dostępne są kasety o zakresie 11-42 (do napędów 2×11) oraz bardzo szeroka kaseta 11-51 (do napędów 1×11), pasująca do tradycyjnych bębenków w piaście.

SHIMANO DEORE M6100

Shimano postanowiło dogonić SRAM-a w dostępnych grupach 12. rzędowych napędów i w 2020 wypuściło taką właśnie wersję Shimano Deore. M6100 posiada jedynie wersję z jedną tarczą z przodu z kasetą o zakresie 10-51. Tak jak w wyżej wymienionych grupach Deore, tak i tutaj znajdziemy dwu- oraz czterotłoczkowe hamulce tarczowe.

SHIMANO SLX M7100

W 2019 Shimano SLX pojawiła się wraz z grupą XT, wtedy też grupa SLX otrzymała dwunasty bieg. W grupie SLX Pojawiają się tu kasety o dużych zakresach: 10-45 i 10-51 (mocowane na bębenku Micro Spline). Istnieje opcja założenia przedniej przerzutki, dzięki czemu w SLX można bez problemu zbudować napęd o bardzo szerokim zakresie przełożeń przerzutki z korbą 36/26 i kasetą 10-45.

SHIMANO Deore XT M8100

Deore XT to kultowy, najczęściej wybierany system przez ambitnych amatorów kolarstwa górskiego. Kaseta Deore M8100 posiada 12. przełożeń. Można powiedzieć, że Shimano XT to lżejsza i lepiej wykonana grupa SLX. Prawa manetka Deore XT wyposażona jest w technologię Instant Release, dzięki czemu bieg jest zmieniany już w momencie wciśnięcia dźwigienki, a nie po jej zwolnieniu, a rower działa nadzwyczajnie lekko, choć nie tak lekko jak w kolejnej grupie XTR.

SHIMANO XTR M9100

Najwyższa, profesjonalna grupa górska o wyjątkowo wysokiej precyzji działania wyjątkowo niskiej wadze. Shimano XTR M9100 słono kosztują, ale wybitna lekkość uzyskiwana jest niestety kosztem trwałości. Do “typowej” jazdy, rower na XTR nie ma większego sensu. XTR posiada 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, a także możliwość zamontowania przedniej przerzutki. Shimano XTR występuje także w wersji Di2 z elektrycznie zmienianymi przełożeniami.

SHIMANO SAINT M820 I SHIMANO ZEE M640

Osprzęt dostępny w konfiguracji 1×10 przystosowany do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. W obu grupach pedały są platformowe, obecny jest SPD, czterotłoczkowe hamulce tarczowe oraz piasty pod sztywną oś.

SHIMANO TREKKING

SHIMANO ACERA T3000

Podzespoły identyczne jak Acera M3000, ale różna jest wielkość tarcz na korbie oraz przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W). Dostępna jest także klamka BL-T445 do hydraulicznego hamulca tarczowego, która posiada dłuższą dźwignię – nie jest to preferowane w rowerach górskich, natomiast w rekreacyjnych trekkingach jest zwyczajnie wygodniej złapać klamkę.

SHIMANO DEORE T6000

Grupa 10. rzędowa jak górski odpowiednik DEORE M6100, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła.

SHIMANO DEORE XT T8000

Najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Shimano Deore XT jest 10. rzędowy, a manetki posiadają “monitorki”, czyli wskaźniki zmiany przełożeń, bardzo doceniane przez cyklistów.

SHIMANO URBAN – OSPRZĘT MIESJKI

SHIMANO CAPREO F700

Grupa Shimano dedykowana rowerom z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych rowerach jest to 11T) oraz dedykowaną piasta FH-F700, dzięki temu pomimo, że rower ma mniejsze rozmiary, przerzutki zapewniają bardzo dobre tempo jazdy.

SHIMANO METREA U5000

Posiada 11 biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Do tego manetki wyposażono w znaną z grup Deore XT/XTR technologię Instant Release. Wyróżnia ją klamkomanetka ST-U5060 dedykowana kierownicą typu bull-horn.

SHIMANO ALFINE S700/S7000

Miejska grupa Shimano wyższej klasy. Dostępna jest tu korba na zewnętrznych łożyskach suportu, a także napinacz łańcucha pozwalający zamontować ten napęd w rowerach miejskich z napędem elektrycznym z pionowymi hakami tylnego koła (czyli do ram, gdzie zamontowalibyśmy też zewnętrzną przerzutkę). Możemy zdecydować się na przerzutki planetarne z 8-ma lub 11-ma przełożeniami.

SHIMANO SZOSA – osprzęt szosowy

Każda kolejna grupa szosowa wyposaona jest o jedno więcej przełożenie, jedynie trzy ostatnie posiadają ich tyle samo, czyli po 11 na kasecie.

SHIMANO TOURNEY A070

Podstawowa grupa szosowa obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki, do wyboru jest korba z tarczami 50/34 lub 50/39/30, oczywiście obie mocowane na kwadrat, przy mocnych sprintach jest to rozwiązanie słabe.

SHIMANO CLARIS R2000

Shimano Claris nadaje się typowo do jazdy rekreacyjnej, z 8. przełożeniami na kasecie. Wszystkie korby są czteroramienne (oraz mają zintegrowaną oś Hollowtech II), klamkomanetki mają schowane wszystkie linki pod owijką, a “dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Wszystkie grupy szosowe Shimano– od Claris do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę. Dostępne są także dźwigienki SL-R400 do montażu na dolnej rurze ramy (dzięki temu nadają się fantastycznie do rowerów retro).

Shimano Sora (R3000)

W porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Shimano Sora szczyci się natomiast zaciskami mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.

Shimano Tiagra (4700)

Obecnie jest to jedyna 10 rzędowa grupa szosowa Shimano, nie jest kompatybilna z innymi grupami. W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (pozagrupowe RS405 lub BR-4770 z logiem Tiagra). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36.

Shimano 105 (R7000)

Jest sporo lżejsza od Tiagry i choć jest najniższą szosową grupą Shimano, to przerzutki wykonane są w technologii Shadow, znaną z wyższych grup górali. Shimano 105 obsługuje 11 przełożeń z tyłu.

Shimano Ultegra (R8000 i R8050)

Tak jak Dura Ace, Shimano Ultegra dostała nowy, odświeżony wygląd, do tego dostępna jest wersja Di2 z elektryczną zmianą przełożeń. Waga Shimano Ultegra jest mistrzowsko obniżona, m.in. dzięki pustej w środku tarczy na korbie.

Shimano Dura Ace (R9100 i R9150)

To najwyższa wyścigowa, najdroższa grupa szosowa Shimano. Dura Ace jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra. Tak jak w przypadku górskiej Deore XT/XTR, Dura Ace jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.

SHIMANO GRAVEL – osprzęt gravelowy

W grupie gravel wyróżniamy cztery wersje osprzętowe, Shimano RX400 (z korbą 46/30 i 10. rzędowymi kasetami do 11-36), Shimano RX600 (11. rzędową grupę w wersji z jedną bądź dwiema tarczami na korbie) oraz Shimano RX800 (lżejszą i lepiej wykonaną niż w przypadku wersji mechanizmu korbowego RX600), oraz czwarta elektroniczna grupa Shimano GRX Di2. Shimano postawił tu na trochę lżejsze przełożenia niż w rowerach szosowych, nie jest to jednak wciąż wymarzony napęd dla prawdziwych amatorów terenowej jazdy.

SHIMANO BMX

Grupa dedykowana BMX-om to Shimano DXR (MX70). Rowery BMX to bardzo proste konstrukcje i nie ma potrzeby tworzenia wielu grup. Mamy tu lekką korbę z jedną tarczą, z pustymi ramionami oraz zintegrowaną osią, zębatki i specjalne piasty, hamulce typu V-brake, pedały platformowe SPD.

GRUPY SHIMANO EBIKE – osprzęt do rowerów elektrycznych

Dostępne są cztery grupy Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – dwie do rowerów MTB i dwie do miejsko-turystycznych. Chociaż części osprzętu są sprzedawane w wolnej sprzedaży rynkowej jako części zamienne, komponentów z tych grup nie warto kupować pojedynczo, ponieważ nie da się z nich przerobić zwykłego roweru na elektryczny. Silnik jest mocowany centralnie, razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Na dzień dzisiejszy takowych Shimano nie produkuje.

Shimano STEPS E5000 i Shimano STEPS E6100

To typy grup osprzętu dla rowerów miejsko-trekkingowych. Świetnie działające z zewnętrzną tylną przerzutką i przerzutkami planetarnymi (wersje piast Di2 pozwalają na automatyczną zmianę biegów) wyposażone w inne silniki – w E5000 mamy dostępny moment obrotowy w wysokości 40 Nm, natomiast w wyższym modelu E6100 jest to już 60 Nm.

Shimano grupy STEPS E7000 i STEPS E8000

Dwie ostatnie już Shimano grupy, do elektrycznych rowerów górskich. Różnią się mocą silnika 60 Nm vs 70 Nm oraz zastosowanymi komputerkami z wyświetlaczem, w E7000 wyświetlacz ma ekran 1,4 cala; w E8000 jest to 1,6 cala (na drugim zdjęciu powyżej widzicie nie taki komputerek jak trzeba).

Oferta Shimano jest absolutnie kompletna i nie mogło być inaczej – japoński producent do niedawna był niekwestionowanym liderem w branży. Dopiero pojawienie się SRAM wymusiło bardziej wydajną pracę działów projektowych. Niezależnie od gałęzi przemysłu konkurencja zawsze wpływa korzystnie na jakość produkcji i kreatywności technologicznej, więc jesteśmy pewni, że Shimano zaskoczy nas jeszcze niejednym nowym rozwiązaniem technicznym. To jedynie kwestia czasu.