Przejdź do
Przeskakujący łańcuch w rowerze – Co może być przyczyną

Przeskakujący łańcuch w rowerze – Co może być przyczyną?

Przeskakujący łańcuch w rowerze to jedna z najbardziej dokuczliwych niedogodności, które odbierają przyjemność z jazdy. Oprócz tego, że trzeba włożyć więcej siły w pedałowanie, to dodatkowo irytujący dźwięk cały czas przypomina, że coś jest nie tak z napędem. W poniższym tekście poznasz najczęstsze przyczyny przeskakującego łańcucha.

Przeskakujący łańcuch w rowerze – 5 częstych przyczyn

Przeskakujący łańcuch w rowerze dla wielu mniej doświadczonych majsterkowiczów bywa wymagającym problemem diagnostycznym. Często jest mocno frustrujących — w końcu potencjalnych przyczyn może być kilka i wykrycie każdej z nich wymaga dobrej znajomości mechaniki rowerowej.

Pamiętaj, że często da się naprawić przeskakujący łańcuch, a zakup nowego w wielu przypadkach okaże się tylko niepotrzebnym wydatkiem. Przyczyna problemu będzie leżeć gdzieś poza samym łańcuchem.

Zużyte zębatki jako przyczyna przeskakiwania łańcucha

Można zaryzykować stwierdzenie, że elementy napędu w rowerze to najbardziej eksploatowany mechanizm, który z biegiem czasu mocno się zużywa. Dzieje się tak szczególnie gdy jesteś fanem intensywnej jazdy. Z tego względu przyczyną przeskakiwania łańcucha w rowerze może być zwykłe zużycie materiału.

Na etapie diagnostyki przeskakiwania łańcucha możesz rozpocząć od oględzin zębatek. Jeśli widać wyraźnie, że są one zużyte — nie mają charakterystycznych ostrych wierzchołków — oznacza to, że ich działanie może być przyczyną problemu. Wtedy nie pozostaje Ci nic innego, jak wymiana wyeksploatowanej zębatki.

Długość łańcucha wynikająca z eksploatacji

Oczywiście nie tylko zębatki mogą być powodem łańcuchowych dolegliwości. Również sam łańcuch może być już na tyle rozciągnięty, że zaczyna przeskakiwać. Wtedy doraźnym rozwiązaniem może być skrócenie go o jedno lub nawet 2 ogniwa.

Zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy łańcuch ma prawidłową długość. Potrzebne będzie Ci tu pewne proste narzędzie — przymiar do łańcucha. Urządzenie jest banalne w obsłudze. Wystarczy przyłożyć je do łańcucha, następnie włożyć wystające zakończenia w ogniwa odpowiadające długości narzędzia. Pomiar rozciągnięcia łańcucha z wykorzystaniem przymiaru opiera się na dwóch wartościach — 0,75 i 1.

Jeśli strona z oznaczeniem 0,75 wchodzi głęboko w ogniwa łańcucha, oznacza to, że warto rozważyć jego wymianę. Gdy zaś końce przymiaru z jednostką 1 wchodzą głęboko między jego ogniwa, to znak, że łańcuch wymaga pilnej wymiany.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem w takich sytuacjach byłby nowy łańcuch. Niemniej usunięcie ogniwa pozwoli Ci przez pewien czas cieszyć się komfortową jazdą wolną od uciążliwych trzasków ze strony układu napędowego.

Napięcie linki przerzutki a przeskakiwanie łańcucha

Często nieprawidłowe napięcie linki przerzutki sprawia, że łańcuch przeskakuje. Wtedy warto zapoznać się z technikami regulacji przerzutek. Na szczęście cały proces nie jest skomplikowany. W internecie jest wiele materiałów poradnikowych, które pomogą Ci uporać się z zadaniem.

Może Cię zainteresować: jak założyć i wyregulować tylną przerzutkę w rowerze?

Diagnozując problemy z działaniem przerzutki, musisz sprawdzić, czy przypadkiem wózek przerzutki nie powoduje, że łańcuch przestaje trafiać idealnie na właściwą zębatkę. To właśnie jest częsta przyczyna przeskakiwania łańcucha.

Przekos łańcucha rowerowego

Złota zasada, jeżeli chodzi o ustawienie łańcucha w rowerze mówi, że powinien on znajdować się w pozycji najbliższej kierunkowi jazdy. Im większy przekos występuje — np. na tylnej przerzutce masz ustawiony ósmy bieg, zaś na przedniej pierwszy. W takim wariancie łańcuch znajduje się w najmniej pożądanym ułożeniu. Tym samym może to powodować przeskakiwanie łańcucha.

Oczywiście prawidłowo działający łańcuch nawet w tym najmniej korzystnym położeniu nie będzie przeskakiwał. Mimo że jest ono dla niego “niezdrowe”. Często w takich sytuacjach odpowiednie nasmarowanie łańcucha może zapobiec niemiłym odgłosom i efektowi przeskakiwania.

Szukasz roweru elektrycznego? Sprawdź rowery elektryczne polskiej produkcji

Zabrudzony łańcuch rowerowy

Zdarza się, że brak konserwacji łańcucha stoi za jego nieprawidłowym działaniem. Takie sytuacje nie świadczą może dobrze o Tobie jako o właścicielu, który nie dba o swój rower, ale są łatwe do wyeliminowania. Wystarczy porządnie wyczyścić łańcuch, a następnie odpowiednio nasmarować.

W kwestii czyszczenia łańcucha możesz iść na skróty — zainwestować w skuteczny odtłuszczacz, dokładnie zaaplikować go na poszczególne ogniwa, a następnie spryskać cały łańcuch wodą pod wysokim ciśnieniem, np. na myjni bezdotykowej. Na końcu ogniwa łańcucha trzeba dobrze nasmarować. Jeśli przeskakujący łańcuch w rowerze był spowodowany nieprawidłową konserwacją, od teraz powinien on działać bez żadnych zarzutów.

Kiedy wymiana łańcucha rowerowego jest koniecznością?

Jeśli właśnie kupiłeś rower i nowy łańcuch przeskakuje, wtedy warto udać się do sklepu i zgłosić problem w ramach gwarancji. Jeśli zaś łańcuch przeskakuje, bo jest mocno rozciągnięty, wtedy warto odwiedzić sklep w celu zakupu nowego łańcucha.

Jeżeli chodzi o częstotliwość wymiany łańcucha w rowerze, są tutaj różne teorie. Jedni twierdzą, że powinno się to robić po przejechaniu 700 km, a inne, że po 1000 km. Jeszcze inni uważają, że wymiana łańcucha w rowerze nie jest konieczna, dopóki nie zaczyna przeskakiwać.

Przeskakujący łańcuch w rowerze – Co może być przyczyną? (podsumowanie)

Podsumowując, zanim podejmiesz decyzję o wymianie łańcucha, najpierw obejrzyj cały napęd pod kątem ewentualnych dysfunkcji. Może się okazać, że wcale nie występuje duże rozciągnięcie, a problem leży w elementach mechanizmy napędowego roweru.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE