Przejdź do
poradnik

Rower ze wspomaganiem elektrycznym – Poradnik

Rower ze wspomaganiem elektrycznym już od kilku lat podbija serca rowerzystów na całym świecie. W tym sezonie e-bike stał się równie popularny w Polsce. Coraz więcej osób decyduje się na zakup roweru, który gwarantuje szybkie i przyjemne dojazdy do pracy, unikanie korków i opłat parkingowych, a także zapewnia długie i nienadwyrężające naszej kondycji weekendowe wycieczki. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem roweru elektrycznego – ten poradnik jest właśnie dla Ciebie. Na co zwrócić uwagę przed zakupem? Poznaj wszystkie zalety, a także możliwości popularnego e-bike’a.

Rower elektryczny – co to takiego?

Rowery elektryczne to nic innego jak ulepszona wersja roweru tradycyjnego, zwanego też analogowym. Jego popularna nazwa – e-bike – nawiązuje do tej oryginalnej, czyli „electric bicycle” (rower elektryczny). W odróżnieniu od klasycznych, znanych nam od dzieciństwa, jednośladów wspomaga on jazdę za pomocą silnika elektrycznego znacznie ułatwiając poruszanie się.

Choć początki rowerów elektrycznych sięgają końca XIX wieku, to właśnie w ciągu ostatnich lat e-bike stał się najbardziej popularny. Nic dziwnego – rowery elektryczne poruszają się niemal bezszelestnie, umożliwia efektywną jazdę bez zbędnego wysiłku i korzystać z niego mogą zarówno doświadczeni cykliści, jak i seniorzy, dzieci czy osoby o słabszej kondycji.

Jak działa rower ze wspomaganiem elektrycznym?

Każdy rower z silnikiem elektrycznym posiada trzy kluczowe elementy, które odróżniają go od tradycyjnego roweru. Są to elementy odpowiadające za wspomaganie elektryczne i należą do nich:

  1. Bateria,
  2. Silnik elektryczny
  3. Elektroniczny kontroler sterujący pracą układu wspomagania.

E-bike wspomaga więc rowerzystę podczas pedałowania, dzięki czemu może on pokonywać znacznie dłuższe dystanse praktycznie bez zmęczenia. Wspomaganie elektryczne zachęca rowerzystę do intensywniejszego pedałowania odciążając pracę jego mięśni.

Rowery elektryczne a przepisy

Polskie Prawo o Ruchu drogowym (art. 2, punkt 47) określa rower jako pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V.

Jazda rowerem elektrycznym możliwa jest więc tylko dzięki sile pedałowania, która to uruchamia cały mechanizm wspomagania. Mechanizm zostaje automatycznie wyłączony, kiedy prędkość pojazdu przekracza 25 km.

To właśnie te ograniczenia pozwalają nam odróżnić rowery elektryczne od skutera.

Czy rower elektryczny trzeba rejestrować?

Całe szczęście, kupując e-bike nie musimy przejmować się papierologią. W odróżnieniu od motorowerów, które zasilane są silnikiem spalinowym, rowery zasilane silnikiem elektrycznym nie muszą być zarejestrowane. Co za tym idzie nie wymagają opłat za obowiązkowe ubezpieczenie ani corocznych przeglądów. Ubezpieczenia roweru i przeglądy zależą tylko i wyłącznie od właściciela jednośladu.

Bateria – serce rowerów elektrycznych

Bateria to jeden z podstawowych elementów budowy rowerów elektrycznych. To właśnie dzięki akumulatorowi, który jest źródłem prądu elektrycznego, możemy wprawić silnik w ruch. Od baterii zależy zasięg i maksymalna prędkość naszego roweru.

Przed rozpoczęciem jazdy powinniśmy naładować akumulator: dzięki pełnemu naładowaniu możemy cieszyć jazdą nawet na bardzo długich trasach.

Na rynku istnieje kilka rodzajów baterii wykorzystywanych do produkcji e-bike’ów:

  1. Akumulatory Li-ION (litowo-jonowe),
  2. Li-Poly (litowo-polimerowe),
  3. Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe),
  4. Ni-Cd (niklowo-kadmowe)
  5. Akumulatory żelowe.

Według ekspertów najlepszym i najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem jeśli chodzi o rowery elektryczne, są akumulatory litowo-jonowe. Dlaczego?

Ten rodzaj baterii, wykorzystywany w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym marki Muvike, mają dużo lepszy stosunek masy do pojemności – jednym słowem, że są dużo lżejsze od innych rodzajów akumulatorów.

Kolejną cechą przemawiającą za akumulatorem LI-ION jest jego duża żywotność. Akumulator rowerowy utrzyma ponad 80% swojej pierwotnej pojemności nawet po 800 cyklach ładowania.

Akumulatory litowo-jonowe mają również większą odporność na doładowywania – możemy więc doładowywać naszą baterię kiedy tylko chcemy. Ponadto, jeśli postawimy na ten rodzaj akumulatora rowerowego nie musimy formatować go po zakupie.

Każdy litowo-jonowy akumulator rowerowy posiada bowiem system BMS (Battery Management System), który czuwa nad procesem ładowania baterii. Jedną z najważniejszych cech tych baterii jest fakt, że akumulator rowerowy posiada podwójne zabezpieczenie prądowe, jest więc całkowicie bezpieczny.

Silnik – dzięki niemu rower staje się e-bikiem

Napęd elektryczny jest tym, co wyróżnia e-bike od tradycyjnych rowerów. To właśnie dzięki niemu przemierzając kilkadziesiąt kilometrów prawie wcale się nie męczymy, a do pracy jedziemy z prędkością znacznie przewyższającą prędkość samochodu osobowego stojącego w korkach.

Napęd elektryczny do roweru jest kluczowym elementem budowy e-bike’a i przed wyborem wymarzonego roweru elektrycznego powinniśmy starannie zastanowić się nad wyborem konkretnego rodzaju napędu.

Silnik elektryczny do roweru może być umiejscowiony w różnych jego częściach. Wyróżniamy silnik w kole oraz silnik centralny. Jeśli napęd do roweru umiejscowiony jest w kole (przednim, bądź tylnym) to może on być przekładniowy bądź bezprzekładniowy.

Jeśli chcemy korzystać z roweru elektrycznego głównie w przestrzeni miejskiej, bądź też na utwardzonych drogach poza miastem, najlepiej, jeśli postawimy na silnik w przednim kole. Tym co go wyróżnia od pozostałych rodzajów napędów jest fakt, że jego cena jest wyraźnie niższa od napędów tylnych oraz centralnych.

Ponadto, zapewnia doskonałe rozłożenie masy zwłaszcza w połączeniu z baterią mocowaną w tylnej piaście. Co istotne, napęd elektrycznego roweru umiejscowiony w przedniej piaście nie ogranicza funkcjonalności tylnego koła.

Osprzęt w rowerze elektrycznym

Decydując się na zakup roweru ze wspomaganiem elektrycznym warto zwrócić uwagę na jego osprzęt. Przerzutki, hamulce, amortyzacja, manetka, łańcuch, siodło i chwyty kierownicy powinny być jak najwyższej jakości, aby zagwarantować nam bezpieczną i komfortową jazdę.

Rowery elektryczne spełniające powyższe warunki powinny być zaopatrzone w 7 biegów umożliwiających dostosowanie prędkości jazdy do terenu i naszych możliwości.

Kupując e-bike warto zdecydować się na sprzęt zaopatrzony w hamulce tarczowe. Dawniej hamulce do roweru stanowiły wyłącznie modele szczękowe. Pociągana za pomocą klamki linka sprawiała, że klocki zaciskały się na obręczy. Takie hamulce są skuteczne, jednak tylko podczas suchych warunków.

Hamulce tarczowe z kolei mają zdecydowanie większą siłę hamowania i są niewrażliwe na warunki pogodowe. Hamulce tarczowe zapewniają nam więc szybkie, bezpieczne i skuteczne hamowanie nawet w trudnych warunkach.

Amortyzatory to kolejny ważny element rowerów elektrycznych. Nie tylko wpływają na efektowny wygląd sprzętu, ale też sprawiają, że jazda jest bardziej komfortowa i bezpieczniejsza. To właśnie dzięki amortyzatorowi, kiedy trafimy na dziurę, bądź też kamień podczas szybkiego zjazdu, nie odczujemy tak bardzo efektów tego zdarzenia i nadal możemy kontynuować naszą wycieczkę.

Amortyzator rowerowy odpowiada za przyczepność roweru, a więc resoruje, kiedy koło trafi na nierówność i tłumi energię, pozwalając wrócić pojazdowi do stanu wyjściowego bez efektu podbijania kierownicy.

Jaki rower elektryczny wybrać? Przewodnik po rowerach

Istnieją różne rodzaje rowerów elektrycznych – każdy z ich ma inne przeznaczenie i dedykowany jest do konkretnych potrzeb rowerzysty.

Miejskie rowery elektryczne

Miejski rower elektryczny – doskonały w drodze do pracy, na uczelnię, zakupy lub weekendową wycieczkę z przyjaciółmi czy rodziną. Rowery miejskie są tak skonstruowane, by nie obciążać kręgosłupa kierującego, co zapewnia komfort podczas codziennej jazdy.

Przykładem roweru elektrycznego miejskiego jest Rower elektryczny MUVIKE CITY, który jest niezwykle wygodny, funkcjonalny i ekologiczny. Jego ogromną zaletą jest również to, że jest to rower typu unisex – z jazdy nim mogą cieszyć się więc zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Rowery elektryczne trekkingowe

Rower elektryczny trekkingowy/crossowy – ten rodzaj roweru przeznaczony jest do off-roadowych tras i wyposażony jest m.in. w błotniki, osłonę na łańcuch i chwyty ergonomiczne.

Rower elektryczny MUVIKE GRIM jest wprost stworzony do bardziej wymagających wypraw, jednak także poruszanie się nim po mieście będzie ogromną przyjemnością.

Rowery górskie z napędem elektrycznym

Górski rowery elektryczny (MTB) – jest dobrze przystosowany do długich tras i wykonywania stromych podjazdów. Sprawdzi się jednak także w miejskiej dżungli.

Rower elektryczny MUVIKE FATBIKE, czyli rower z silnikiem elektrycznym typu fatbike do jazdy terenowej został wyprofilowany w sposób odciążający kręgosłup oraz zapewniający optymalną pozycję barków i pleców. Dzięki wysokiej jakości amortyzatorom oraz 7 biegom do wyboru, zdobycie każdej, nawet najbardziej wymagającej górskiej trasy o trudnym podłożu jest w zasięgu ręki.

MUVIKE TORERO to kolejny przykład roweru terenowego, który sprawdzi się przy zjazdach wyczynowych i off road. Jazda po deszczu, śniegu czy błocie dla tego jednośladu nie stanowi najmniejszego problemu. Warunkiem jest zastosowanie odpowiedniego ogumienia.

Składane rowery z napędem elektrycznym

Składane rowery elektryczne – rozwiązanie idealne dla osób, które chcą podróżować z własnym rowerem i przewozić go samochodem, autobusem, czy też pociągiem.

Rower Elektryczny MUVIKE MOBIL wyróżnia się niewielkimi wymiarami oraz dużym zasięgiem. Model po złożeniu zmieści się nie tylko w najmniejszym bagażniku samochodowym, ale również może być bez większych trudności transportowany w środkach komunikacji miejskiej.

MUVIKE MATADOR to kolejny składany rower elektryczny, który spełnia marzenia cyklistów o funkcjonalności. Jego zasięg to aż 120 km, co wyróżnia go spośród innych mobilnych rowerów dostępnych na rynku.

Rower ze wspomaganiem elektrycznym spersonalizowany

Rowery spersonalizowane – spełnienie marzeń każdego cyklisty, który chce by jego rower wyróżniał się z tłumu. Obecnie na rynku bardzo niewiele firm oferuje spersonalizowane jednoślady – jedną z nich jest marka Muvike.

Rower elektryczny MUVIKE RETRO PERSONALIZOWANY to najwyższej jakości rower elektryczny o zasięgu 65 km doskonały do jazdy po zarówno po mieście, jak i po utwardzonych drogach poza miastem. Rower utrzymany w stylu retro jest w pełni spersonalizowany pod właściciela. Możemy wybrać nie tylko jego kolor, ale także osprzęt i grafikę ramy.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego roweru elektrycznego, który będzie służył nam latami, wcale nie jest tak trudny, jak nam się wydaje. Wystarczy jasno określić swoje potrzeby, wybrać odpowiedni rodzaj roweru elektrycznego i godną zaufania markę.

Sprawdzając parametry roweru powinniśmy zwrócić uwagę, czy e-bike jest zaopatrzony w baterię litowo-jonową i czy silnik umiejscowiony jest w piaście.

Warto również zapoznać się z zasadami poprawnego ładowania akumulatora rowerów z napędem elektrycznym, sposobami na wydłużenie żywotności baterii, a także trickami, które sprawią, że nasz rower będzie w pełni sprawny i zadbany przez długie lata.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE