Przejdź do
rowerem-do-pracy

Rowerem do pracy – 10 ważnych powodów, dla których warto zacząć jeździć do pracy rowerem

Co czwarty rowerzysta w Polsce jeździ rowerem do pracy – ten środek transportu to rewolucja w mobilności XXI wieku. Dla wielu miłośników dwóch kółek rower codziennie to nie tylko lepszy od kawy sposób na orzeźwiający poranek – dla wielu to po prostu nowy styl życia w połączonych wersjach fit i eko. Na dodatek znacznie taniej do pracy czy szkoły jeździć rowerem niż samochodem. Aż nie do wiary, że nawet w kwestii dojazdów do pracy rowerem powstało i wciąż powstaje wiele mitów. Po prostu musimy je rozwiać!

Obalamy mity na temat dojeżdżania do pracy rowerem

Mit 1. Dojazd rowerem do pracy zajmuje więcej czasu niż samochodem

Największa bzdura, jaką słyszeliśmy. Oczywiście przy założeniu, że w mieście w godzinach szczytu nie ma korków, rowerem pojedziemy dłużej niż samochodem. Jednak nieznacznie! Dlaczego?

Z powodu sygnalizacji świetlnych. Średnia prędkość samochodu poruszającego się po mieście liczącym więcej niż 70 tysięcy mieszkańców wynosi 25km na godzinę. W godzinach szczytu średnia prędkość nie przekracza 10 km na godzinę. Przeciętny rowerzysta korzysta zarówno z tras rowerowych, jak i podmiejskich uliczek i parkowych alei, stąd zręcznie omija drogowe korki, jak i większość uciążliwych skrzyżowań, docierając do pracy czy szkoły znacznie szybciej niż jechałby w tym czasie samochodem.

Mit 2. Rowerem do pracy mogę jeździć tylko latem

Nie jest to prawda – rowerem w Polsce z przyjemnością możemy jeździć przez większą część w roku. Temperatura coraz rzadziej spada poniżej 0 stop. C, w zasadzie tylko zimą, a to wręcz idealne warunki do całorocznej jazdy rowerem! Oczywiście nie nakłaniamy nikogo do jazdy w ulewnym deszczu czy zimą w siarczystym mrozie, jednak takich wyjątkowo nieprzyjemnych dni w roku jest niewiele, a latem radości dojazdu do pracy rowerem nie zastąpi nic. Najważniejsze to dopasować ubrania do warunków pogodowych.

Mit 3. Rower nie umożliwia przewozu bagażu

Większość rowerów elektrycznych do jazdy miejskiej renomowanych firm, jak Muvike City, posiada dedykowane bagażniki o naprawdę przyzwoitej pojemności. Rower, bagażnik, do tego elegancki plecak i nie ma problemu z zabraniem ze sobą laptopa, odzieży na przebranie, lunchu, a nawet przypiętej sakwy pełnej codziennych zakupów.

Mit 4. Złodzieje czający się na rowery elektryczne

Jeśli zostawimy nasz ukochany rower zwyczajnie oparty o ścianę sklepu to owszem, jest duża szansa, że tego dnia do domu będziemy wracać pieszo. Nie twórzmy sami warunków do okradzenia nas. Producenci rowerów elektrycznych bardzo przykładają się do wszelakich zabezpieczeń, dedykowane zapięcia rowerowe typu Abus w praktyce bardzo trudno sforsować, a oznaczenie ramy systemem GPS tracking odstrasza złodziei bardzo skutecznie. Dzięki temu w dzisiejszych czasach kradzieże rowerów to rzadkość.

Mit 5. Po rowerze będę zmęczony i nic nie będzie mi się chciało

Gdybyśmy rozważali przejażdżkę tradycyjnym rowerem do pracy to owszem, przy pokonaniu kilkudziesięciu kilometrów padniemy „na twarz”. Pamiętajmy, że z rowerem elektrycznym nasz wysiłek jest porównywalny do spokojnej przejażdżki, od biedy można przejechać całą drogę na manetce gazu traktując rower elektryczny jak najzwyklejszy skuter! Już samo przebywanie na świeżym powietrzu zamiast w zamkniętym aucie oraz ergonomiczna pozycja podczas jazdy, którą umożliwia polecany miejski rower elektryczny Muvike City zwiększa poziom tlenu we krwi i pobudza mózg do pracy. Dojazdy rowerem do pracy sprawią, że Twój umysł będzie czysty i gotowy do zawodowych obowiązków. Rower i praca to udany duet!

Mit 6. Jazda na rowerze jest przyczyną impotencji

Prawdopodobnie jedna z największych bzdur krążących na temat kolarstwa. Na Uniwersytecie of California w San Francisco przeprowadzono największe do tej pory badania na ten temat. Dr Benjamin Breyer, który kierował projektem, absolutnie zaprzeczył związkom między kolarstwem i jakością dróg a funkcjami seksualnymi i urologicznymi. W międzynarodowym projekcie wzięło udział 4000 rowerzystów. O, zgrozo! Nie, rower nie jest przyczyną impotencji…

Mit 7. Jestem za stara/y, żeby jeździć na rowerze codziennie

Wiele chorób oraz słabsza kondycja organizmu rzeczywiście są częstym powodem rezygnacji z codziennej jazdy na rowerze. Ale rowery elektryczne są wręcz stworzone dla osób starszych – dzięki napędowi elektrycznemu każdy jest w stanie pokonywać bez uczucia totalnego zmęczenia długie dystanse, nieosiągalne przy słabej kondycji na tradycyjnym rowerze.

Niektórzy producenci, jak marka Muvike stworzyła miejski model roweru elektrycznego specjalnie pod kątem seniorów, z intuicyjnym kokpitem, dużym LCD oraz szeregiem udogodnień będącymi ukłonem w stronę osób starszych.

Mit 8. Nie mogę dojeżdżać do pracy rowerem, bo muszę wyglądać w pracy elegancko.

Niektóre stanowiska pracy wymagają eleganckiego ubioru, co wcale nie musi stać w sprzeczności z wyborem roweru jako środka transportu. Na rowerach elektrycznych miejskich o klasycznym stylu i designie wyglądamy znakomicie w służbowym stroju, kolejny raz znakomitym przykładem jest Muvike City.

Jazda na rowerze elektrycznym nie oznacza zmęczenie ponad miarę, w przypadku dojazdu do pracy kontynuujemy jazdę na luzie ze znacznym wspomaganiem, a więc nie spocimy się. Nasz wygląd nie zależy już od stopnia trudności i długości drogi, a umiejętności korzystania z napędu naszego roweru podczas dojazdu do pracy.

Jazda rowerem do pracy – dlaczego warto?

Dlaczego zatem warto jeździć do pracy rowerem? Kilka faktów…

  1. 30 kilometrowy dojazd autem to koszty eksploatacji pojazdu i zużycia paliwa w wysokości około 4,30 zł. Zostaw samochód na parkingu, a zaoszczędzisz rocznie 1505,60zł przy założeniu, że długość trasy do pracy to 15 km w jedną stronę.
  2. Przejeżdżając przez zaledwie dwa dni w tygodniu odległość 30 km pokonujesz 2.460 kilometrów, co oszczędzi atmosferze ok. 24kg dwutlenku węgla rocznie!
  3. W 50 minut dojazdu na lekkim wspomaganiu spalasz minimum 400 kalorii , czyli 65500 kalorii rocznie, co odpowiada 146 kawałkom szarlotki, tudzież 131 Big Macom lub… zrzuconym 9 kilogramom – przeczytaj więcej o tym jak szybko schudnąć jeżdżąc na rowerze

A więc po pierwsze, jazda do pracy rowerem to korzyści dla zdrowia – regularny ruch na powietrzu sprawia, że poprawia się praca serca i dotlenienie całego organizmu, a nasza sylwetka jest szczuplejsza. 

Po drugie, dla oszczędności – są lepsze sposoby na wydawanie pieniędzy niż tankowanie samochodu.

Po trzecie, dla oszczędności czasu – nie spędzanego w korkach i szukaniu parkingowego miejsca.

Po czwarte – dla czystego powietrza.

Po piąte regularna jazda na rowerze poprawia samopoczucie, dostarcza endorfin dbając o zdrowie psychiczne. Przeciwdziała także osteoporozie, jest polecana osobom po urazach i spowalnia starzenie się organizmu. W zasadzie te powody to już dostateczna argumentacja, ale uwzględniając wszystkie dobre aspekty dojazdów do pracy na rowerze zdecydowaliśmy się ubrać je w listę 10 korzyści. Zaczynamy.

Czarno na białym, czyli 10 bardzo ważnych powodów, dla których warto spróbować jazdy na rowerze do pracy

  1. Powód nr 1. POZWALA ĆWICZYĆ FORMĘ I WZMACNIAĆ ZDROWIE
  2. Powód nr 2. RUCH=ENDORFINY=DOBRY HUMOR = WIĘCEJ ENERGII
  3. Powód nr 3. PORANNY LEŃ POKONANY = JESZCZE WIĘCEJ ENERGII!
  4. Powód nr 4. OSZCZĘDZAMY PIENIĄDZE, mamy ich więcej dla siebie…
  5. Powód nr 5. JESTEŚMY W PRACY SZYBCIEJ OSZCZĘDZAMY CZAS, mamy go więcej dla siebie…
  6. Powód nr 6. KONIEC PROBLEMÓW Z PARKOWANIEM – jeszcze więcej zaoszczędzonego czasu!
  7. Powód nr 7. NIE GENERUJEMY SPALIN, ŻYJEMY PROEKOLOGICZNIE
  8. Powód nr 8. NIE TWORZYMY KORKÓW, WSPIERAMY ROZWÓJ INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ
  9. Powód nr 9. POZNAJEMY SWOJE MIASTO – po drodze odkrywamy boczne uliczki i nowe kawiarnie
  10. Powód nr 10. PROMUJEMY ZDROWY STYL ŻYCIA, JESTEŚMY TRENDY! – i zarażamy pasją innych…

Dojazdy do pracy rowerem: jak się przygotować?

  1. Zaplanuj najprzyjemniejszą i najbezpieczniejszą trasę do pracy: wybór w pierwszym rzędzie powinien paść przez ścieżki rowerowe i bezpieczne skrzyżowania. Wybieraj najmniej ruchliwe ulice. Idealnie jest wykorzystać tereny zielone, jeśli tylko się da – jazda rowerem przez park przynosi ukojenie dla zmysłów. W świetnym zaplanowaniu trasy wesprzeć Cię mogą dedykowane rowerzystom aplikacje w telefonie.
  2. Jeśli dojazd do pracy jest bardzo długi połącz rowerowe trasy ze środkami komunikacji miejskiej.
  3. Przetestuj trasę – najlepiej w weekend lub wolny dzień – pozwoli ci to uniknąć przykrych niespodzianek podczas pierwszej rowerowej wycieczki do pracy.
  4. Zawsze na bieżąco sprawdzaj prognozę pogody, aby dostosować do niej odzież. W sklepach rowerowych znajdziesz dedykowane płaszcze przeciwdeszczowe, specjalną rowerową odzież oraz czapki przeciwdeszczowe z daszkiem, które zwinięte zajmują bardzo niewiele miejsca, a możemy ubrać w razie potrzeby.
  5. Spróbuj, by rower jechał w stałym tempie, żeby nie zjawić się na miejscu zmęczonym. Jeśli masz w planie zrzucenie paru kilo bądź kształtowanie sylwetki, na przyspieszenie tętna wykorzystuj raczej drogę powrotną.

Jazda rowerem do pracy – zasady i bezpieczeństwo

Specjalnie dla Was zebraliśmy podstawowe informacje i wskazówki, abyście mogli jeździć bezpiecznie.

  1. Maksymalna prędkość: układ napędowy w bezpiecznych rowerach elektrycznych miejskich zostaje automatycznie wyłączony, kiedy prędkość pojazdu przekracza 25 km h, ponieważ w Polsce art. 2 punkt 47 polskiego Prawa o Ruchu drogowym dopuszcza dla miejskich elektryków taką właśnie maksymalną prędkość. Ustawa mówi także, że napęd elektryczny nie może być zasilanym prądem o napięciu wyższym niż 48V. Zasadniczo właśnie te ograniczenia pozwalają nam odróżnić rowery elektryczne od skuterów.
  2. Kask: choć według kodeksu drogowego kask nie jest obowiązkowy, naprawdę ratuje życie w drogowych kolizjach, jest najlepszym pomysłem i rozwiązaniem, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo podczas drogi.
  3. Alkohol i rower:  za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu możesz zostać ukarany mandatem tak samo jak kierowcy samochodów, normy też są te same, czyli do 0.2 akceptowalnego promila alkoholu we krwi.
  4. Rowerzysta ma obowiązek korzystać ze ścieżki rowerowej lub rowerowego pasa ruchu na jezdni, jeśli takie zostały wytyczone. Jeśli nie ma ścieżki rowerowej, powinieneś jechać poboczem, jeśli zaś nie ma pobocza, może jechać jezdnią.
  5. Jeśli rowerzysta porusza się po drodze dla pieszych ustępuje pierwszeństwa pieszym.
  6. Jeśli rowerzysta musi przekroczyć ulice na przejściu dla pieszych, na którym nie ma równoległej ścieżki rowerowej, musi zejść z roweru i przeprowadzić go na pasach.
  7. Oświetlenie: w dzień światła nie muszą być włączone, po zmroku światła muszą być na wysokości max. 1.5 m (co oznacza np. że tzw. „czołówka” na kasku nie może być naszym jedynym oświetleniem!), oświetlenie jest również bardzo ważne w deszczową pogodę
  8. Parkowanie: za źle zaparkowany rower utrudniający ruch straż miejska może nałożyć mandat w wysokości 100zł, a rower może zostać odholowany na koszt właściciela