Przejdź do
samolot

Transport roweru samolotem – jak przewozić rower samolotem?

Niestety nie będziecie mogli zabrać ze sobą baterii lecąc samolotem. Pewnie większość z Was jednym uchem słyszała o pożarze w 2014 roku na pokładzie samolotu z powodu samozapłonu papierosa elektronicznego zasilanego baterią litową, pewnie także doszły Was słuchy o wadliwych bateriach jednego z producentów telefonów komórkowych.

Każdego roku odnotowywano coraz więcej przypadków samozapłonów oraz pożarów spowodowanych przez urządzenia z bateriami Li-Ion. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) uznała baterie litowo-jonowe za 9 klasę ryzyka w 10 stopniowej skali (10 to klasa najwyższego ryzyka).

Wyzwaniem dla transportu lotniczego stało się zatem uwzględnienie wad najnowszych technologii, stąd Federalna Administracja Lotnictwa (globalnyorgan nadzoru lotniczego) w 2018 wprowadziła absolutny zakaz transportu drogą powietrzną baterii linowo-jonowych w samolotach osobowych.

Bagaż podręczny a baterie litowe

Pewnie zastanawiacie się teraz, jak to w takim razie jest możliwe, że latamy z laptopami i komórkami? W przypadku przewozu drobnych urządzeń elektronicznych (zegarków, kalkulatorów, aparatów fotograficznych, telefonów komórkowych, laptopów, e-papierosów, kamer wideo, powerbanków, dysków przenośnych) zawierających baterie litowo-jonowe należy je pojedynczo zabezpieczyć przed zwarciem, idealna jest torba izolująca, ważne jest także, aby dwa takie urządzenia się ze sobą nie stykały. Walizka lub torba, w której przewozimy małe baterie litowe lub elektronikę z wbudowanymi akumulatorami musi lecieć z nami w bagażu podręcznym. Ponadto żadna z zainstalowanych lub zapasowych baterii nie może przekraczać poniższych parametrów:

  • Baterie litowo-metaliczne zawierające stopy litu nie mogą zawierać więcej niż 2 gramy litu
  • Akumulatory litowo-jonowe nie mogą mieć pojemności większej niż 100 Wh

Wyjątki od reguły

Baterii rowerowej nie zabierzemy zatem ze sobą do walizki, kartonu ani torby. Niektóre linie lotnicze, np. Wizz Air, dopuszczają przewóz baterii wraz z rowerem, ale restrykcje są bardzo ostre i jest to operacja czasochłonna.

Akumulatory litowo-jonowe o pojemności większej niż 100 Wh, ale nieprzekraczającej 160 Wh, mogą być przewożone jako akumulatory zapasowe lub w urządzeniu elektronicznym w bagażu podręcznym i po uzyskaniu zgody przewoźnika minimum 8 dni przed lotem.

Jedna osoba może przewozić maksymalnie dwa pojedynczo zabezpieczone akumulatory zapasowe o pojemności od 100 do 160 Wh. Pytanie jednak, czy warto ładować do naszego ukochanego roweru elektrycznego baterię, na której napęd po prostu będzie słabiutko pracował. Co zatem zrobić, gdy koniecznie chcemy zabrać rower do samolotu, a przepisy pozbawiły nas możliwości zabrania roweru wraz z baterią?

Cargo

Wiemy już, że lecimy z samym rowerem, a bateria do kartonu, torby czy walizki trafić nie może. Na stronach linii lotniczych czytamy, że produkty niedozwolone w przewozie pasażerskim należy wysłać lotem cargo, czyli lotem towarowym (samolot załadowany wyłącznie towarami). Niestety akumulatory litowe do rowerów elektrycznych są klasyfikowane jako towary niebezpieczne i wymagane jest uzyskanie dokumentu lotniczego cargo safe DGD, a lot musi obsługiwany jako transport ADR (materiałów niebezpiecznych).

Cena tej całej zabawy to bagatela kilka tysięcy złotych, tak więc zapomnijmy w ogóle, że nadamy baterię do swojego e-bike na cargo.

Wypożyczalnie rowerów elektrycznych

Zatem jedynym sensownym rozwiązaniem jest wypożyczenie nie całego roweru elektrycznego, które jest często bardzo kosztowne, ale jedynie baterii do niego w miejscu docelowym. Oszczędzasz, a dodatkowo zapewniasz sobie komfort jazdy na własnym, ulubionym rowerze. W dużych europejskich miastach wypożyczalnie rowerów elektrycznych działają przy prawie każdym sklepie rowerowym.

Najlepiej sporządzić listę wypożyczalni rowerów w miejscu docelowym i dowiedzieć się, która z nich wypożyczy nam tylko akumulator zamiast całego roweru oraz czy dysponuje baterią kompatybilną z naszym rowerem.

Koszt wypożyczenia baterii do roweru elektrycznego nie powinien przekroczyć 10 euro dziennie.

Jak spakować rower do samolotu?

Wiemy już, że lecimy bez baterii, a rower leci z nami. Pozostaje nam jedynie przygotować rower do transportu powietrznego, czyli spakować rower w odpowiedni sposób. Jak spakować rower, aby był bezpieczny?

Rowery przewożone mogą być tylko i wyłącznie w specjalnej torbie przeznaczonej do transportu rowerów, w pokrowcu podróżnym lub w kartonie. Koła i pedały muszą być zdjęte, a kierownica ustawiona równolegle do ramy bądź opakowana w karton. Koła można wrzucić w dodatkową torbę, a następnie spakować torbę w karton czy pokrowiec.

Należy też spuścić powietrze z opon, zabezpieczyć odpowiednio tylną przerzutkę. Sporo czasu zejdzie na zabezpieczenie ramy folią bąbelkową, ale warto to zrobić, aby rower nie był poobijany czy porysany. Pamiętajmy, że prawidłowe spakowanie roweru gwarantuje jego bezpieczny przelot i brak uszkodzeń, warto się do tego przyłożyć.

Idealny rower elektryczny do samolotu – składak

Jeśli jednak podróżujemy często i nie chcemy bawić się w rozkręcanie i składanie roweru raz po raz, lub boimy się o swoje koła i pedały, a karton już dawno został wyrzucony – istnieje rozwiązanie idealne – rower elektryczny mobilny, czyli składak elektryczny. Rower elektryczny składany musi cechować się przede wszystkim niską wagą oraz łatwością/szybkością składania.

Znakomitym przykładem jest rower elektryczny składany Muvike Mobil. Mobil waży zaledwie 17 kilogramów plasując się tym samym wśród najlżejszych rowerów na rynku i stając się w 2020 roku numerem 1 wśród elektrycznych rowerów składanych.

rower elektryczny do samolotu muvike mobil

Złożenie Mobila jest dziecinnie proste: dzięki rozpięciu jednej klamry łamie się rama główna, a druga wyżej ramy składa kierownicę, przez co uzyskujemy minimalny rozmiar w symetrycznej bryle zabierającej niewiele miejsca, a koła nie wystają zbytnio poza bryłę, więc nasz złożony rower wygląda jak walizka.

Trwa dosłownie chwilę, a wymiary po złożeniu to zaledwie 80/67/50 co daje sumę boków 197cm, podobnie jak rozmiar dużej walizki w bagażu rejestrowanym.

Oczywiście, aby zmieścić się w cenie biletu za bagaż rejestrowany w obliczeniach musimy uwzględnić, że dojdzie do tego torba, walizka czy karton. Oryginalny karton jest pancerny i bezpieczny, przez co wpływa też na limit wagowy dodatkowego bagażu. Dobra wiadomość jest taka, że waga kartonu razem z rowerem Muvike Mobil to niecałe 25kg, a więc zmieścimy się w limicie wagowym większości linii lotniczych. Można jednak z powodzeniem włożyć rowery składane do pokrowca, a nie kartonu, co jest ogromnym ułatwieniem podczas pakowania.

Przelot roweru samolotem – porady przed lotem

Dobra wiadomość jest taka, że Muvike Mobil posiada baterię powszechnie dostępną Samsung long life 313Wh , powszechnie używana przez innych producentów rowerów, dzięki temu w większości wypożyczalni z pewnością otrzymacie propozycję wypożyczenia kompatybilnej baterii.

Warunki, które zastępcza bateria ma spełnić, to poziom napięcia (36V) oraz oczywiście kształt (prostokąt wsuwany w ramę). Na długo przed wylotem z lotniska warto również obdzwonić busy transportowe z lotniska oferujące transport z miejsca podróży, aby dowiedzieć się, czy któryś może nas dowieźć po locie bezpośrednio do takiej wypożyczalni po drodze, zazwyczaj nie jest to problem, a dopłata do transportu niewielka.

Ile kosztuje przewóz roweru samolotem?

W niniejszym artykule przedstawiamy szacunkowy zakres cen transportu roweru w najczęściej wybieranych przez Polaków liniach lotniczych, nie możecie go jednak brać za cennik wiecznie aktualny, przewoźnicy mają w zwyczaju od czasu czasu ceny zmieniać. Wybierając lot najlepiej każdorazowo kontaktować z infolinią i najlepiej zrobić to w formie pisemnej – udzielona pisemnie odpowiedź jest gwarancją, że nie na lotnisku zapłacimy podaną przez konsultanta cenę.

Niestety zdarza się, że usłyszane na infolinii wyceny nie okazują się być tymi, które przychodzi nam zapłacić już na lotnisku przy odprawie bagażu specjalnego do biletu kupionego wcześniej online. Jak to możliwe? Często linie doliczają opłaty za połączenie bagażu w jednym bilecie lub opłaty administracyjne w związku z płatnością na miejscu. Warto więc pytać o dokładną cenę usługi i zachować odpowiedź na mailu. Na stronie internetowej każdego przewoźnika znajdziemy ogólny cennik bagażu rejestrowanego i za transport roweru w sekcji:

Informacje o podróży – bagaż/transport bagażu – sprzęt sportowy lub bagaż sportowy

Nie sugerujmy się przy tym kwotami, które podawane są w złotówkach, kurs euro w stosunku do złotówki nieustannie się zmienia, a obowiązujący cennik każda linia lotnicza na świecie przedstawia w euro, dzięki temu też łatwiej porównać oferty różnych linii lotniczych.

Ceny przewozu roweru samolotem w jedną stronę

Rower w Polskich Liniach Lotniczych (LOT) może być przewożony bezpłatnie, jeśli mieści się w dozwolonym limicie bagażowym tzw. Free Baggage Allowance wskazanym w Waszym bilecie. Muszą być spełnione wymogi dotyczące maksymalnej wagi i ilości sztuk bagażu, natomiast limit nie jest sztywny – dopuszcza się przekroczenie wymiaru bagażu sportowego. Jeżeli sprzęt sportowy nie mieści się w bezpłatnym limicie bagażowym obowiązuje stawka podana w tabeli.

Także z naszym Muvike Mobil przez LOT możemy latać bezpłatnie. Jeżeli jednak mamy rower nieskładany zapłacimy za rejsy krajowe 25 EUR, za rejsy międzynarodowe 60 EUR, a za rejsy międzykontynentalne 105 EUR. LOT jest zdecydowanie najtańszy. Cena dotyczy oczywiście jednego lotu, na jednego pasażera, tj. jeden rower.

Scandinavian Airlines (SAS)

Podobną politykę prowadzi Scandinavian Airlines (SAS) – rowermusi mieć wymiary i wagę odpowiadające przeciętnemu bagażowi rejestrowanemu, czyli ważyć do 32 kg oraz mieć sumę boków nie większą niż 158 cm (suma długości, szerokości i głębokości), natomiast w przypadku sprzętu sportowego akceptuje się wymiary do 200cm, ale jedynie 23 kg.

W związku z tym, że bagaż nie jest traktowany jako specjalny, ceny przewozu roweru są stosunkowo niskie:

  • przy zakupie biletu wcześniej niż 8 dni przed odlotem 30 euro
  • w przeciwnym przypadku cena wyniesie 75 euro, również gdy zdecydujemy się opłacić przewóz roweru dopiero na terenie lotniska.

Norwegian

Przelot roweru w liniach Norwegian kosztuje również przyzwoicie:

  • 42 EUR (zakup online)
  • 50 – 65 EUR (zakup na lotnisku)
  • w międzynarodowych lotach na długich dystansach 55 EUR (zakup online) lub 65 EUR (zakup na lotnisku)

Ryanair i Wizz Air

Na stronie Ryanair czytamy, że rower w samolocie kosztuje 60 EUR , jeśli kupujemy bilet przez stronę, a przy zakupie na lotnisku jest to już 75 EUR. Identycznie jest w liniach Wizz Air.

W przypadku Norwegiana, Ryanaira i Wizz Air brak jakichkolwiek informacji na temat wymiarów czy limitów wagowych dla rowerów, tak więc koniecznie wyślijcie zapytanie przed podróżą. Dodatkowych kosztów z pewnością nie ma, ale warto być tego w 100% pewnym i mieć potwierdzenie na mailu.

Lufthansa

Najdroższy transport rowerów oferuje Lufthansa – miejsce dla roweru w lotach kontynentalnych kosztuje 80 EUR , a na trasach międzykontynentalnych od 300 do 400 euro.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE