Przejdź do
jak-przygotowac-rower-do-sezonu

Jak przygotować rower do sezonu?

Tak, tak… Wiemy. Część z Was po przeczytaniu tytułu pomyśli: “Przecież sezon rowerowy trwa cały rok!”. Jednak przynajmniej połowa rowerzystów chowa swój rower w zimowych miesiącach do garażu czy piwnicy, gdzie zapada on w zimowy sen, a tempo naszego życia zwalnia.

Każdy, kto zimą marznie, woli grzać się przy kominku i czeka z utęsknieniem na nadejście wiosny powinien rzetelnie przygotować swój rower do ponownego szaleństwa na ścieżkach rowerowych i poza nimi – w marcu lub kwietniu, gdy tylko temperatura zacznie przewyższać kilka stopni Celsjusza na plusie. Aby jazda rowerem była przyjemnością musimy zapewnić sobie bezpieczeństwo jazdy.

Jak przygotować rower do sezonu?

Pozycja obowiązkowa – mycie roweru

Niezależnie od tego, czy konserwujemy cały rower sami czy oddajemy rower do serwisu, będziemy musieli najpierw umyć jednoślad. Warsztat rowerowy dokona przeglądu, ale nie zajmuje się myciem sprzętu, pamiętaj o tym – serwis to nie myjnia rowerowa!

Powinniśmy przygotować ciepłą wodę we wiaderku oraz, opcjonalnie, specjalny środek do czyszczenia rowerów, choć w większości przypadków wystarczy stara szczoteczka i woda z odrobiną płynu do mycia np. naczyń.

Do mycia roweru można użyć także myjki ciśnieniowej lub węża ogrodowego, jednak nie należy przesadzić z ciśnieniem. Korzystanie ze zbyt mocnego strumienia wody często skutkuje wypłukanym smarem ze szczelin łożysk czy nawet zniszczeniem elementów układu napędowego! Po prostu – ostrożnie. Po myciu należy wytrzeć pojazd czystą, suchą szmatką.

Przeczytaj również artykuły:

Przygotowanie roweru do sezonu w serwisie rowerowym

Jeśli nie znasz się zbytnio na rowerach i nie masz ochoty lub czasu dbać o swój sprzęt samodzielnie, warto po prostu zaprowadzić go do profesjonalnego warsztatu. Usługi przeglądów rowerowych świadczą też często sklepy rowerowe. Specjaliści sprawdzą stan zużycia klocków hamulcowych i opon, goleni amortyzatora, wyregulują przerzutki, rozkręcą najważniejsze części roweru i dokładnie nasmarują.

Warto pamiętać, aby umówić się na przegląd nawet kilka tygodni przed rozpoczęciem sezonu rowerowego – gdy już zrobi się cieplej i rowerzyści zalewają ulice, warsztaty mają pełne ręce roboty i możesz czekać na wolny termin bardzo długo.

Jak samodzielnie przygotować rower na sezon rowerowy – poradnik

Im dłużej rower stał bezczynnie, tym więcej uwagi należy mu poświęcić, aby zapewnić sobie komfort jazdy podczas pierwszej wycieczki rowerowej w sezonie. Przygotować rower do sezonu można samodzielnie przy odrobinie wiedzy, jak to zrobić.

Konserwacja roweru nie jest skomplikowana ani długa. Wypunktujmy 8 czynności podczas prawidłowego przygotowywania roweru do sezonu:

  1. mycie roweru: zawsze jako obowiązkowy punkt pierwszy,
  2. wyczyszczenie łańcucha,
  3. sprawdzić hamulce,
  4. dopompować opony,
  5. nasmarować łańcuch i niektóre inne elementy w rowerze,
  6. dokręcić wszystkie śruby,
  7. sprawdzić, czy mamy odpowiednio ustawione siodełko,
  8. oraz sprawdzić, czy działa oświetlenie roweru.

Czyszczenie łańcucha rowerowego i mechanizmu korbowego

Czyszczenie łańcucha to nic innego jak jego odtłuszczenie – pozbycie się starego smaru i zanieczyszczeń z powierzchni mechanizmu korbowego i łańcucha.

Aby wyczyścić łańcuch nie wystarczy już sama woda – idealna będzie benzyna ekstrakcyjna i specjalne szczotki do benzyny ekstrakcyjnej, dzięki czemu możemy łańcuch umyć bez ściągania go. Benzyną ekstrakcyjną czyścimy dokładnie każde ogniwo łańcucha.

Jeżeli łańcuch rowerowy jest mocno zabrudzony i zaschnięty możemy też go ściągnąć. Wlewamy rozpuszczalnik do wiadra, ściągamy łańcuch i pozostawiamy w benzynie kilka godzin, np. całą noc. Po tej czynności obowiązkowo należy go naoliwić środkiem do smarowania łańcucha, najlepiej dobrej jakości smarem stałym (półtwardym, nie ciekłym).

Sprawdzanie hamulców

W hamulcach szczękowych należy sprawdzić stan klocków hamulcowych i dokładnie wyczyścić obręcze. W przypadku hamulców tarczowych: przede wszystkim niezbędne będzie odtłuszczenie tarczy (dokładnie zwłaszcza przedni hamulec) wacikiem namoczonym w benzynie ekstrakcyjnej.

Hamulce hydrauliczne zdecydowanie najlepiej sprawdzać w serwisie rowerowym. Niestety ze względu na ich skomplikowaną budowę wymiana klocków czy nawet płynu hamulcowego stanowi nie lada wyzwanie nawet dla wprawionych miłośników kolarstwa.

Polecamy również:

Koła w przygotowaniu roweru do sezonu

Ciśnienie w oponach

Odpowiednie ciśnienie w oponach to “oczywista oczywistość” dla większości rowerzystów, bowiem widoczne jest gołym okiem. Odpowiednio dopompowane opony gwarantują optymalne opory toczenia, a więc komfort jazdy. Nikt nie lubi jazdy “na flaku”.

Należy zawsze używać zalecane przez producenta ciśnienie opony – znajdziemy je w oznaczeniu z boku opon. Niższe ciśnienie szybciej zużywa oponę i naraża dętkę na przebicie. Do pompowania używamy zwykłej pompki lub kompresora – jeśli nie mamy własnego podjedźmy na dowolną stację benzynową.

Stan bieżnika

Istotne jest też zwrócenie uwagi na stan opony: jeśli bieżnik staje się słabo widoczny to znak, że guma się wyciera i najwyższy czas na nowe opony.

Centrowanie kół

Czasem wskazane jest centrowanie kół: jeśli wydaje ci się, że koła nie kręcą się prosto sprawdź, czy obręcze nie są krzywe. Obróć rower do góry nogami i zakręć kołami. Zarówno w płaszczyźnie pionowej jak i poziomej powinno obracać się prosto. Jeśli coś jest nie tak, obręcze niestety należy wymienić.

Smarowanie w przygotowaniu roweru do sezonu

Odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu wymaga smarowania jego komponentów.

Smarować należy nie tylko łańcuch, ale i najważniejsze elementy budowy roweru jak amortyzator, hamulce, linki, piasta czy stery. Nie tylko łańcuch, ale i każdy nieodpowiednio natłuszczony element może zacząć nieprzyjemnie piszczeć czy nawet skrzypieć. Brak odpowiedniej ilości smaru z czasem powoduje także korozję, która w konsekwencji doprowadza do zniszczenia poszczególnych komponentów. Smarowanie ich, czy inaczej mówiąc naoliwianie, warto przeprowadzać dwa razy do roku.

Co smarować w rowerze, aby każda przejażdżka była płynna, komfortowa i bezpieczna dla Ciebie oraz roweru?

Smarowanie łańcucha rowerowego

Łańcuch smarować należy natychmiast po czyszczeniu. Smarowanie łańcucha to bardzo prosta czynność, jednak kluczowe jest, aby dokładnie oliwić każde ogniwo po jednej kropli oleju. Nadmiar oleju należy delikatnie wytrzeć ręcznikiem papierowym.

Dokładnie czyszczony i smarowany łańcuch posłuży nam wiele lat.

Smarowanie amortyzatora

Jeśli rower wyposażony jest w amortyzator to również należy go regularnie smarować. Wytarcie się smaru powoduje nie tylko szybsze zużywanie się amortyzatora, ale też wnikanie do niego zanieczyszczeń. W sklepach rowerowych znajdziesz małe flakoniki ze specjalnym płynem do amortyzatorów: najlepiej, aby krople oleju zawierały teflon. Nakładaj je na ramiona amortyzatora pipetką, najczęściej dołączoną już do opakowania w zestawie.

Smarowanie piasty

Smarowanie roweru w ramach przeglądu musi zawierać także oliwienie piast, które są szczególnie narażone na zabrudzenia i korozję. Do smarowania piast idealnie posłuży specjalny smar z dedykowaną smarowniczką dostępny w dobrych sklepach rowerowych. Opcjonalnie można rozprowadzić smar palcem.

Łożyska maszynowe wymagają smarowania jedynie ich zewnętrznej strony. W przypadku klasycznych łożysk wystarczy cienka warstwa preparatu. Nadmiar zawsze należy wytrzeć szmatką.

Smarowanie steru, linek i przerzutek

Ster odpowiada za pracę kierownicy i nie można zapomnieć o jego nasmarowaniu każdorazowo po przejechaniu 2 tysięcy kilometrów. Smar dedykowany do naoliwiania steru można znaleźć w większości sklepów rowerowych i internetowych i nakłada się go cienką warstwą na bieżnie oraz miski sterowe.

Przygotowanie roweru do sezonu wymaga również sprawdzenia stanu i nasmarowania linek i pancerzy, bowiem suche mają bardzo zły wpływ na pracę przerzutek, a tym samym komfortu jazdy.

Jeśli w którychkolwiek miejscach linki zaczęły pokrywać się rdzą lub trudno je doczyścić – od razu należy je wymienić wraz z pancerzami. Zardzewiałe linki będą stawiać opór podczas hamowania oraz zmieniania przełożeń, co może mylnie spowodować wrażenie, że przerzutki są do wymiany. Zaś dobrze wyglądające, już oczyszczone linki zarówno przedniej, jak i tylnej przerzutki wystarczy przesmarować cienką warstwą oleju lub smaru.

Przesmarowaliśmy już linkę smarem rowerowym, jednak to samo należy zrobić ze samymi przerzutkami. Należy je najpierw przetrzeć wilgotną szmatką tak, aby zetrzeć zaschnięty smar i błoto. Do smarowania przerzutek można wykorzystać olej do smarowania łańcucha. Smarowanie przerzutek zawsze rozpoczynamy od wewnętrznej strony.

Na koniec dokręć wszystkie śruby i sprawdź stan akcesoriów

Luźne, niedbale dokręcone śruby w różnych elementach roweru wpływają zdecydowanie negatywnie na poziom bezpieczeństwa jazdy i trwałość samych komponentów. Przynajmniej raz w roku sprawdź, czy nigdzie w rowerze nie ma luzów – dokręć wszystkie śruby. Luźne części zużywają się dużo szybciej doprowadzając nieraz do większych problemów z rowerem, których tak łatwo można przecież uniknąć.

Szczególną uwagę należy zwrócić na ośki pedałów, oś suportu i stery. Poruszając korbą na boki po złapaniu z dwóch stron za pedały skontrolujesz śruby osi. Potem pokręć na boki kierownicą, dokręć każdy luz, nawet jeśli tylko lekko gdzieś coś chrobocze. Podnieś rower do góry za kierownicę i poruszaj nią na boki – sprawdzisz w ten sposób wystąpienie ewentualnych luzów na łożyskach.

Przed sezonem warto także wyciągnąć i “odkurzyć” akcesoria rowerowe – zwłaszcza kask rowerowy i zapięcie rowerowe. Sprawdź, czy zapięcie nie skorodowało, przetrzyj szmatką, zaklucz i otwórz kilka razy. Wedle potrzeby zamek także można lekko naoliwić.

Odkurz kask rowerowy, dopasuj na nowo paski, załóż i sprawdź, czy kask nie przesuwa się luźno po głowie. Jakiekolwiek uszkodzenia kasku powodują, że nie nadaje się on do zabezpieczenia naszej głowy i na nowy sezon należy zakupić nowy.

Masz pytania, mamy odpowiedzi …

    * Wymagane
    Sprawdź Politykę prywatności MUVIKE